مبنای فعالیت تبلیغاتی ما بر اخلاق مداری است/ اقتصاد مقاومتی با محوریت با تولید داخلی رمز موفقیت ما در مشکلات اقتصادی است + فیلم

0

محمد امین رضوانی نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه دلفان و سلسله است. با شروع تبلیغات انتخاباتی و برای شناخت بهتر مردم از نامزدها سایت امید لرستان مصاحبه ای با ایشان انجام داده که در ادامه می خوانیم.

امید لرستان:خودتان را معرفی کنید.

محمد امین رضوانی هستم، فرزند مرحوم شیخ حیدر رضوانی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد آمار ریاضی و با سابقه خدمتی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری لرستان و مدتی هم به عنوان نائب رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات اداری استان بودم و مدتی هم به عنوان مسئول راه اندازی پیام نور نورآباد و الان هم در کسوت معلمی مشغول خدمت هستنم. من سه تا فرزند دارم، دو پسر یک دختر. دخترم ازدواج کرده و شاغل هم نیست. دو فرزند پسرم یکیشان فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی و الان هم به عنوان سرباز در سپاه مشغول خدمت هستند و فرزند دیگرم هم در دبیرستان شاهد دانش آموز سال یازدهم رشته تجربی است.

 

امید لرستان: علت ورودتان به عرصه انتخابات چیست؟

تلقی من از مجلس در واقع سنگری است که می تواند ما را به عنوان یک سربازی از ولایت و به عنوان یک خادمی بتوانیم به هر حال در عرصه های مختلف در حمایت از بخش های آسیب پذیر حماایت از محرومین و دفاع از مظلومین در اقصا نقاط کشور و حتی جهان و تلاش برای هر چه کارا و اثربخش بودن  نظام مقدس جمهوری اسلامی بتوانیم انشاالله در این عرصه و خدماتی داشته باشیم انشاءالله

 

امید لرستان: وظایف نمایندگان چیست؟

آن چیزی که در قانون آمده. نمایندگان مجلس دو وظیفه اصلی در اختیارشان نهاده شده. یکی بحث قانونگذاری قانون های عمومی و یکی هم بحث نظارت. یک نماینده خوب بایستی در عرصه‌های مختلف یک نظارتی موثر و واقعی بر اجرای قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی را داشته باشد.

 

امید لرستان: نظرتان راجع به بحث شفافیت آراء نمایندگان چیست؟

بعضی از آرا بر اساس تصمیمات بالادستی در موضوعات دفاعی امنیتی است و ممکن است به گونه‌ای باشد که شرایط ایجاب نکند اعلام عمومی شود. ولی در حالت های عادی قطعاً اینطور نظری دارم که آراء به مردم اعلام شود.

 

امید لرستان: حاظر هستید لیست اموال تان را هم اعلام کنید؟

بله حتما، من یک حقوق کارمندی دارم. یک اموالی هم ارثیه ی پدری به من رسیده و از کرایه منزل و کرایه مغازه ای که در اختیار بنده هست ارتزاق می کنم . منزل ما در شهرستان نورآباد کاملا مشخص و محرز آنجا یک منزل پدری داریم یک تعدادی مغازه هم داریم که یکی از این مغازه ها خوب با این وقف است پدر مرحوم ما این مغازه را وقف کردند بقیه مغازه ها از این تعداد مغازه ها یکیشون کاملا 6 دانگ آن به نام بنده است و مغازه دیگر ای هست که بین خواهران و برادران مشاعی هست که در واقع یک چهارم آن مغازه هم اختصاص به من دارد و همان خانه پدری هم که در سه راهی ولیعصر هست که مشاع است بین برادران و خواهران که ما در واقع بین خودمان از قبل یک تقسیماتی داشتیم و این خونه الان در اختیار چهار تا از خواهران وسه تا از برادران است.

امید لرستان: در تهران و خرم‌آباد منزلی دارید؟

من در خرم آباد یک خانه دو طبقه دارم در بلوار مدیریت خیابان دکتر فاطمی. البته از قبل هم یکی از مغازه‌هایی که ارثیه پدری بود را فروختم و با پول آن مغازه یک خانه ۹۰ متری البته به صورت آپارتمانی در قم خریدم که در شهرک قدس واقع است. یک وسیله نقلیه داریم. یک ماشینی به نام بستر بهش می گویند که یک ماشین چینی هست.

 

امید لرستان: نظرتان راجع به احزاب چیست؟

اگر واقعا احزاب ما در بحث خود سازی جامعه پردازی و تمدن سازی برنامه ای داشته باشند و نگاهشان به ساختن جامعه باشه و به جای پرداختن به مسائل خاص خودشان واقعا نگاهشان ساختن نظام و انقلاب باشد و تمام برنامه هایشان برای رسیدن به آرمان‌های نظام و انقلاب باشد و قطعاً می‌توانند احزاب موثر باشند و مورد قبول مردم واقع بشوند. چون احزاب اگر واقعاً احزاب خدمتگزاری باشد قطعاً مردم به آنها جذب میشوند. ولی اگر غیر از این باشد تاثیری ندارد و من در حال حاضر وابستگی حزبی به هیچ کدام از احزاب مطرح کشور ندارم. گرچه از نظر اعتقادی بنده معتقد به جبهه نیروهای انقلاب هستم و در حد توان سعی می‌کنیم که خودمان را منطبق بکنیم بر دیدگاه ها و آرمان هایی که این جبهه انقلاب دارند.

امید لرستان: برای انتخابات از چه روش هایی در تبلیغات استفاده خواهد کرد؟

معمولا تبلیغات در استان لرستان در شهرستان‌های ما مرسوم به اینکه سینه به سینه با حضور در منازل و به هر حال تشکیل جلسات و ارتباط گیری با افراد تاثیرگذار حالا چه از طریق تماس تلفنی شهر حضوراً ما معمولاً از این شیوه ها استفاده می کنیم و مبنای فعالیت ما هم مبتنی بر اخلاق مداری است. یعنی سعی ما هم بر این است که در بحث اثبات خودمان و در بحث اینکه نظر مردم را به خود جلب کنیم، محورمان را بر اخلاق مداری بگذاریم. در طی مدتی را که هم جلساتی با اقشار مختلف هم داشتم اعتقادی به وعده های پوچ و توخالی هم ندارم یعنی از این شیوه ها استفاده نکردم و استفاده هم نمی کنم. این هم قابل اثبات است این مطالبی را که من خدمت شما عرض می‌کنم کاملاً محرز است و اسناد اینا هم موجود است.

 

امید لرستان: نظرتان راجع به فاتحه گردی و قسم دادن مردم و شام و ناهار دادن و اینجور روش‌ ها چیست؟

قسم دادن که اصلاً مناسب نیست. بحث غذا دادن خوب طبیعتا اگر بنا بر این باشد که به خاطر جلب نظر مردم بخواهیم از بسته‌های غذایی یا فرض بفرمایید از سرو شام و نهار در مکان های ستاد انتخابی و جاهای دیگر استفاده بکنیم این را مناسب نمی دانم. حالا گاهی از مواقع ممکن هم هست که در مناسبت‌هایی مثل دهه فجر در این مکان ممکن است و ما هم حضور پیدا کنیم در این مراسم و بنابراین باشد پذیرایی انجام بگیرد. این به صرف این نیست که ما مثلاً میزبانیم چون گاها این اتفاقات هم ممکن است بیفتد.  قطعاً من خودم به عنوان کاندیدا ظرفیت این را ندارم از نظر مالی که بخواهم غذا بدهم. حالا مگر برای نیروهای ستاد در حد تعداد محدودی که در ستاد شبانه‌روز برای ما کار می‌کنند و ممکن ۱۰ نفر باشند ۱۵ نفر باشد 20 نفر باشند.

 

امید لرستان: به نظرتان مشکلات اصلی استان ما و حوزه ی انتخابیه سلسه و دلفان چی هست و چجوری می شه به سمت حل این مشکلات حرکت کرد؟

مشکلات استان و مشکلات شهرستان ها  تقریبا همه به هم گره خورده اند. در حوزه مسائل اقتصادی و  معیشتی واقعا مشکل داریم مثل بیکاری و فقر. واقعا در بخش هایی از استان مثلا مثل بخش هایی از الیگوردر یا حتی در سلسله مثل قنایی یا در مورد نور آباد میربک  جنوبی، کاکاوند و ایتیوند جنوبی اینها واقعا بخش عمده ای از مردمش در فقر مطلق هستند. این یک مشکل اصلی و اساسی است که دامنگیر استان شده در حوزه مسائل اجتماعی قطعاً مشکلاتی داریم، مثل اعتیاد و طلاق و حتی بحث زنان کار. در حوزه مسائل مدیریتی هم به نظر من ما در این حوزه هم از قبل ها واقعا مشکل داشتیم و این مشکل کماکان ادامه دارد و آن هایی که واقعاً در بحث مدیریت باید حضور فعال مستمر و جهادی و انقلابی باشند، خوب لمس نمی کنم. لذا این را هم به عنوان یک معضل احساس می‌کنیم.

امید لرستان: راهکار شما چیست؟

ما اگر بتوانیم از ظرفیت سندهای بالادستی نظام به نحو احسن استفاده کنیم، مثلاً همین برنامه ششم توسعه اقتصادی سیاسی اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک سند بالادستی که تقریباً سه سال هم از آن گذشت. این برنامه تقریبا ۲۰ تا بخش دارد. در حوزه های مالی و بانکی، آب، انرژی، حمل و نقل، مسکن و رفاه اجتماعی، آموزش عمومی و آموزش عالی، فناوری و حتی در حوزه قضائی دفاعی امنیتی. این ها به هر حال مواد قانونی مفید و موثر نهاده شده که ما از این ظرفیت‌ها نتوانستیم به نحو مطلوب استفاده کنیم. فرضا در حوزه کشاورزی در همین برنامه ششم توسعه اقتصادی سیاسی و فرهنگی لحاظ شده دقیقا برای بهبود بهره وری آب و خاک هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ما باید تحت پوشش آبیاری بارانی قطره ای و آبیاری های مدرن قرار بگیرد. سهم ما چقدر بوده از این؟ یعنی چقدر توانستیم از ظرفیت این قانون استفاده بکنیم؟ در بحث فرهنگ هنر و ورزش دقیقاً قانون مشخص کرده که فرض بفرمایید از ۲۷ درصد 9 درصد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده از این مالیات‌ها می توانیم برای اشتغال در حوزه ورزش استفاده کنیم. در ورزش های قهرمانی در ورزش های عشایری این ظرفیت یعنی قانون را لحاظ کرده. یا فرض بفرمایید خود دولت خیلی برنامه‌ها دارد و خودشان هم ازعان  دارند که در پایان سال ۹۶ بر اساس اطلاعات بانک جهانی ما 9 درصد کیفیت اجرای مقررات داریم و بنابراین طبق برنامه خود، تا پایان ۹۹ کیفیت اجرای مقررات را به ۴۰ درصد برساند. برای نظام جمهوری اسلامی فاجعه است این. چه کسی باید پیگیری کند؟ این برنامه ها وجود دارد.

 

امید لرستان: شما بعد از ورود به مجلس تا چه حد خودتان را به رسانه‌ها و افکار عمومی پاسخگو خواهد دانست و چه برنامه ای برای دادن گزارش عملکردتان به مردم و رسانه ها خواهید داشت؟

رسانه کمک کننده به وظایف نمایندگی است و قطعاً این اعتقاد را دارم و برنامه برای همبستگی به رسانه‌ها دارم. ما اگر به عنوان نماینده مجلس این دوره انتخاب بشویم اگررسانه ها برنامه ای داشته باشند قطعاً ما حضور پیدا می‌کنیم در فرصت‌های مناسب. بنده اعتقاد دارم نمایندگان مجلس وقت مناسبی در  صدا و سیما و رسانه ملی دارد که ما از ظرفیت ملی هم استفاده خواهیم کرد.

 

امید لرستان: یکی از ایراداتی که بالاخره انتقادهایی که به شما شده و این را گفتن بارها این که شما به دوره قبل هم ثبت‌نام کرده بودید و بعد از آن چهار سال زیاد با مردم ارتباط نداشتید و تقریبا می شود گفت ارتباط خیلی کمی داشتید. بعد از چهار سال دوباره الان زمان انتخابات امدید. این را قبول دارید؟

نه من اعتقاد به این حرف ندارم. چون که اتفاقاً نه تنها بعد از انتخابات و بلکه طی سال‌های متمادی ما به واسطه اینکه به اقوام، فامیل، دوستان و آشنایان من در حوزه انتخابی مستقر هستند، نمی‌توانستیم از مردم جدا بشویم و ارتباطات هم بوده. قبول ندارم این حرفها را. اتفاقاً در طی این چند سال با توجه به اینکه نگاه و نیت ما به این بود که اگر خدا توفیق بده بتوانیم در عرصه انتخابات حضور پیدا کنیم، از طریق تماس‌های تلفنی و پیامکی در مناسبت‌های مختلف من با افراد مختلفی از توده‌های مردم ارتباط داشتم. البته ممکنه بعضی از افرادی که به اصطلاح شاخص انتخاباتی بودند و خودشان را ولی نعمت مردم می دانستند با آنها ارتباط نداشتم و اگر از آن‌ها پرسیده شود بگویند بله، فلانی ارتباط با ما نداشت. ولی اگه منظور توده مردم باشد، نه. قطعا اگر توده ها پرسیده شود این را برای تایید می‌کند که من با مردم بودم و خواهم بود.

 

امید لرستان: در حال حاضر فعالیت اقتصادی دارید؟

نه. من اعتقادی به کار اقتصادی ندارم و قطعاً این تعهد را همینجا هم میدم نه خودم و نه نزدیکان درجه یک من از طریق نمایندگی ورود به بحث فعالیت‌های اقتصادی نخواهند کرد.

 

امید لرستان: تخصص شما در چه موضوعاتی است و توان حضور در کدام کمیسیون‌های مجلس را دارید؟

اگر از جنبه رشته‌های تحصیلی بخواهیم بنگریم به نظر من من میتوانم در کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه موفق تر باشم. اما از منظر تجربیات اداری و شغلی، کمسیون آموزش و کمسیون های سیاسی را هم  مناسب می دانم.

 

امید لرستان: با چه ساز و کاری می شود وظایف نظارتی مجلس در سطح استان لرستان را می توان اجرا کرد؟

در بحث نظارت قانون این ها را کاملاً پیش‌بینی کرده. ولی به نظر بنده نمایندگان مجلس قبل از هر چیزی بایستی مسلط بر مسائل مختلف سیاسی اقتصادی اجتماعی سیاسی و فرهنگی و برنامه‌ها و سندهای بالادستی نظام باشند.  اگر نمایندگان این اطلاعات را نداشته باشند هیچ وقت نمی توانند نظارت کنند. بعد از اینکه نمایندگان آشنایی با این موضوع داشته باشند قطعاً باید بدانند این برنامه‌ها در چه وضعیتی قرار دارند و آیا ببینم به وضعیت مطلوب رسیدند یا نرسیدند. یک نماینده مجلسمی تواند با همراهی بقیه نمایندگان و جریان سازی در خصوص تذکر کتبی و تذکر شفاهی و سوال از وزرا حتی در صورت لزوم از طریق استیضاح نظارت واقعی و مستمر بر عملکرد مدیران در شهرستان و دراستان  داشته باشند. این ها باید برنامه عملیاتی داشته باشند و اهداف شان هم باید مشخص باشد.

 

امید لرستان: آیا در انتخاب مدیر کل ها و مدیر های شهرستانی و استانی دخالت خواهید کرد و این کار را اصلا مناسب می‌دانید؟

ما وظیفه نظارت داریم. بحث عزل و نصب مدیران از وظایف نمایندگان مجلس نیست.

 

امید لرستان: در دفاع مقدس هم حضور داشتید؟

من توفیق این را داشتم که تقریبا سه سالی در دفاع مقدس بودم که بیشترش هم به عنوان پاسدار وظیفه بودم و با عنوان بسیج هم بودیم و توفیق این را هم داشتم که در عملیات های بیت المقدس دو بیت المقدس چهار بیت المقدس شش فتح چهار و مرصاد هم حضور داشته باشم.

 

امید لرستان: آخرین کتابی که خواندید چه بوده؟

یک کتابی در رابطه با بررسی شاخص های فرهنگ عمومی استان و کشور کتاب داشتیم که به هر حال به بحث امورات فرهنگی و مصارف فرهنگی پرداخته بود.

 

امید لرستان: نسبت به موضوعات و مباحثی که تخصص ندارید چطور اطلاع پیدا خواهید کرد؟

قطعا یک نماینده مجلس باید تیم مشاور داشته باشد. من اعتقاد به استفاده از مشاورین نخبه، کارآمد، مومن و انقلابی دارم. در حوزه‌های مختلف اگر نیازمند ورود به یک بحث داشته باشیم که درون برنامه تبحری نداشته باشیم و آگاهی و شناختی نداشته باشیم از وجود افراد نخبه قطعاً استفاده می‌کنیم و سعی می‌کنیم کارگروهی را در این خصوص تشکیل بدهیم. یکی از برنامه‌های بنده این است که از نخبگان حوزه انتخابیه چه آنهایی که در خود شهرستان هستند چه آن هایی که در مرکز استان هستند چه آن هایی که در سایر شهرستان‌های کشور هستند را فراخوان کنیم و از انها کمک بگیریم.

امید لرستان: نظرتان راجع به جوانگرایی که یکی از مقوله هایی که مقام معظم رهبری خیلی به آن اشاره و تاکید داشتند، چیست؟

بنده با توجه به شغلی که داشتم و عملکردی که در این حوزه داشتم، اعتقاد دارم که باید حتماً جوان‌ها رفته رفته، البته جوان‌های مومن و انقلابی، آنهایی که به هر حال کارا هستند، اثر بخشند، اعتقادات قوی‌ای دارند ایمان دارند و آنهایی که به هر حال توانایی انجام کار را دارند این ها باید طبیعتاً بیایند و ورود پیدا کنند در عرصه‌های مختلف مدیریتی و این اجتناب ناپذیر است و ما اگر برنامه‌ای برای این موضوع نداشته باشیم و اعتقادی نداشته باشیم هم قطعاً در آینده نظام به چالش کشیده خواهد شد.

 

امید لرستان: به نظر شما نقش اقتصاد مقاومتی در پیشرفت توسعه کشور چقدر است؟

با توجه به این که محور اصلی اقتصاد مقاومتی روی بحث اقتصاد داخلی است و محوریت با تولید داخلی است. این رمز موفقیت ما در بحث مشکلات اقتصادی است. ما برای برون رفت از مشکلات اقتصادی راهی نداریم جز اینکه واقعاً خودمان را ملزم کنیم به اجرای اقتصاد مردمی و توجه به تولیدات داخلی.

 

امید لرستان: سابقه اجرایی دارید؟

بله من تقریبا ۴ سال مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری لرستان بوده ام و علاوه بر این، حسب وظیفه ای که داشتیم دبیر کمیسیون های کارگری و دانشجویی استان بودم و عضو کمیسیون اجتماعی بودم. نایب رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات اداری بودم. افتخار این را هم داشتیم به عنوان دبیر ریاضی مراکز استعداد درخشان بودیم در این حوزه‌ها کارکردیم و مسئولیت‌های اجرایی داشتیم.

 

امید لرستان: به نظرتان بهترین دولت جمهوری اسلامی ایران کدام دولت بوده؟

بهترین دولت از نظر من دولت شهید رجایی بود یعنی دولتی بود که در آن زمان واقعاً خیلی به آرمان‌ها و اصول انقلاب نزدیک بودند خالصانه بود بهترین دولت شهید رجایی بوده. به علت این که زمان و طول عمر دولت شهید رجایی کم بود این در دقیقاً دلیلی است بر اثبات این که این بهترین دولت بوده که چون اجازه نداند و ایشان را شهید کردند

 

امید لرستان: چقدر به مذاکره با آمریکا معتقدید؟

اولا ما از اول انقلاب تا الان با امریکا مذاکره داشتیم یعنی نبوده که مذاکره نداشته باشیم ولی در بحث مذاکرات آن چیزی که مهم است اقتدار نظام است. یعنی جایی که مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری شان در سازمان ملل از موضع خطابه صحبت می‌کند، از موضع ارشاد صحبت می‌کنند اینجا مذاکره خیلی خوب است یعنی اگر ما بحث تقابل بین نور و ظلمت باشد ظلمت را به نور دعوت می‌کنیم کفر را ایمان دعوت می‌کنیم این مذکره خیلی خوب و مناسب است ولی ازموضع خواری و ذلت از خود خودباختگی خود شیفتگی یا ضعف بخواهیم ورود پیدا کنیم در عرصه مذاکره با آمریکا خب این مذموم است و قابل قبول نیست.

 

امید لرستان: نظرتان راجع به نفوذ و تاثیری که روی جمهوری اسلامی ایران دارد چی هست و نظرتان را درباره مدیران دو تابعیتی و کسانی که دل در گرو یک سری کشورهای غربی دارند، اینها به نظرتان میتوانند  مدیران خوبی باشند یا نه؟

اولا در رابطه با مدیران دو تابعیتی و آنهایی که نگاه و دلبستگی به غرب دارند من اعتقاد دارم هر چه مشکل داریم از این ها داشتم از اول انقلاب تا الان. اینها چیزی از خودشان نداشتند دیگر یعنی تفکر لیبرالی و تفکر غربی را خواستند در این مملکت اجرا بکنند و نفوذ کنند. وگرنه خودشان نه ایده ای داشتند نه تفکری داشتند و اگر هم در سطوح دانشگاهی بودند از رفرنس های علمی انها خواستند افکار و عقاید غربی را تحمیل کنند. ما الان وقتی ورود پیدا می کنیم می بینیم بیشتر مشاورین اقتصادی و تیم های اقتصادی ما در دولت ها نگاه لیبرالی داشتند خب این واقعا یکی از مصداق های محرز نفوذ بوده. این خودش خیلی مهم است که مردم این ها را بشناسند. از وجود اینها نباید استفاده شود. مسئله بعد در بحث نفوذ به نظر بنده خطرناک ترین نوع نفوذ این است که در ذهن مسئولین تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ما خطای محاسباتی ایجاد کنند، این بدترین نوع نفوذ است. یعنی به نظر من بیشترین کسانی که دل در گرو جریان غرب دارند تمام هم و غمشان این است که مسئولان نظام را به خطای محاسباتی می‌اندازند و این خطری است که بوده و خواهد بود که  باید از این موضوع مراقبت شود.

 

امید لرستان: فرمودید که مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی مناسب نیست آیا برجام موافقید؟

خیر من در همان زمانی هم که برجام تصویب شد اگر جست و جو بفرمایید در اینترنت در خصوص برجام من آن زمان نقدهایی داشتم. اعتقاد از همان اول هم نداشتم. از زمانی که برای برجام تصویب شد، تحلیلهای روی این موضوع داشتم که ما دیدیم که  در بحث غنی‌سازی اورانیوم آن ها ما را به چه وضعیتی کشاندند، در مرکز  راکتور هسته ای اراک یا در بحث کاهش سانتریفیوژها  این ها  معضلاتی بو از طرفی تعهداتی که این ها دادند هیچ کدام عملی نشد. ولی بنده معتقدم باید از برجام خروج قطعی داشته باشیم.

 

امید لرستان: سال ۸۸ به چه کسی رأی دادید؟

به آقای احمدی‌نژاد

نظرتان راجع به فتنه ۸۸؟

خب فتنه ۸۸ واقعا یک حرکتی بود هم از بیرون خط دهی شده و متاسفانه از داخل هم یک عده فریب خوردند و خسارات زیادی وارد کردند به نظام. شاید بخش عمده ای از این تحریم هایی که الان ما داریم می بینیم. این همه فشار اقتصادی بر این مردم آمد و فاجعه ای که ایجاد شد در این حوزه ها شاید به علت همین جریان فتنه ۸۸ بود یعنی ما الان داریم چوب آن را می خوریم متاسفانه ما می‌بینیم که حتی عده‌ای از خود مسئولین نظام که در رأس بودن سالها مسئولیت هایی داشتند آنها هم متاسفانه همراهی و همگامی کردند.

 

امید لرستان: نظرتان در مورد دکتر محمود احمدی‌نژاد  بیان کنید.
ایشان با ژست انقلابی جلو آمدند ولی متاسفانه عملکرد لیبرالی داشت و متاسفانه یکی از زمینه‌های انحراف شان هم همین بود . در دوره اول ریاست جمهوری واقعاً پر انرژی کار کردند خیلی پر جنب و جوش کار کردند ولی بعد از بعد از دور دوم رفت رفته ایشان با مبانی انقلاب و نظام فاصله گرفتند یعنی عملاً نسبت به توصیه‌های مقام معظم رهبری و نسبت به اصول انقلاب فاصله گرفتند .

 

مرحوم هاشمی رفسنجانی:

متاسفانه آقای هاشمی این اواخر نباید نامه بی بسم الله را برای مقام معظم رهبری می نوشتند. نباید آقای هاشمی در بحث دفاع موشکی اظهار نظر غلط می کردند. سردار سپهبد سلیمانی را مگر همان موشک‌های آمریکایی نزدند که ایشان فرمودند دوره جنگ موشک و گذشته؟!

 

بازوند، استاندار قبلی:

بازوند استاندار قبلی ایشان بیشتر غوغاسالاری میکرد. به نظر من یعنی در عرصه کار و فعالیت بیشتر دنبال ظاهرسازی بود تا پیشرفت کار.

نماینده فعلی حوزه انتخابیه شما، امین رستمی:

آقای رستمی باتوجه به اینکه ما رقیب هستیم چیزی نمی گویم. اما با توجه به حضوری که در بین مردم داریم، مردم از ایشان رضایتمندی ندارند.

امید لرستان: به نظرتان نهادهای نظارتی استان مثل تعزیرات حکومتی یا بازرسی دیوان عالی اداری و دیگر دستگاه‌های نظارتی  کار خودشان را درست انجام دادند یا نه و اگر و انجام ندادند چه کاری می شود نماینده انجام بدهد که  این ها کارآمد شوند؟

تعزیرات حکومتی بنده الان دقیقاً و اطلاعی از عملکرد این ها ندارم یعنی نمی توانم دقیقا بگویم اینها صد در درصد ناموفق بودند یا صددرصد موفق. ولی آن چیزی را که ما می‌بینیم در حوزه فسادی که ایجاد شده نشان میدهد که توفیقی نداشته اند. آن کارآمدی لازم را نداشتند.

 

امید لرستان: نماینده مجلس چقدر می تواند در کارآمد شدن این دستگاه ها موثر باشد؟

نماینده مجلس وظیفه نظارت بر اجرای قوانین اگر این نظارت یک نظارت واقعی باشد طبیعتاً بخشی از مشکلات حل می‌شود به نظر من ما گام اول مان این است. انتصاب مدیران در سطوح مختلف باید نیاز به یک سازوکار درست حسابی دارد یعنی افرادی که واقعاً متدین هستند، خادم ملت هستند، واقعا اعتقاد دارند به دین و دیانت و وجدان کاری دارند، باید در راس کار قرار بگیرند. پس اولین ساز و کاری که یک نماینده مجلس و مسئولین کشوری باید لحاظ کنند برای جلوگیری از فساد این است که کسانی در راس امور قرار بگیرند که ایده واقعی جهادی و انقلابی داشته باشند. یکی دیگر شفافیت است یعنی اگر ما در بحث شفافیت در تمام حوزه‌ها و اقدامات لازم را انجام می دادیم قطعاً در بحث شفافیت باعث می شود خودبخود همه آن ها در معرض قرار بگیرند و اجازه داده نشود که فساد ایجاد شود. این دومین قدم است نمایندگان مجلس باید در بحث متقاعد کردن دستگاه اجرایی، نه اینکه ما بخواهیم مدیران را انتخاب کنیم، در بحث متقاعد کردن دستگاه‌های اجرایی و تهیه دستورالعمل ها و قوانینی که هر کسی نیاید مدیر شود در نظام جمهوری اسلامی که بعدش هم به این شکل در بیاد، فعال باشند. نمایندگان مجلس می توانند روی این حوزه کار کنند و با طرح قوانین شفاف تری جلوی این مسائل گرفته شود. در مرحله بعد هم دستگاه‌های نظارتی تعزیرات این ها هم ورود جدی داشته باشد.

 

امید لرستان: به نظرتان بستر انقلاب اسلامی یک بستر فرهنگی بود یا سیاسی؟

طبیعتاً اعتقادم بر این است که ما بستر انقلاب اسلامی را باید در بستر فرهنگی مشاهده بکنیم یعنی شاید از زعامت علمای بزرگ از زبان فکر می کنم ابن قولیه است که از آن زمان تا الان طوری که من به مطالعه کردم و فکر می‌کنم ۶۱ زعیم داشتیم و تمام بستر این کار فرهنگی بود.

 

امید لرستان: راه اصلی مقابله با تهاجم فرهنگی چیست به نظر شما؟

به نظر من، ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیاز به چند تا گام داریم یکی از گام ها بحث فقه فرهنگی است. حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید باید با برگزاری کرسی های فقه حکومتی یا بحث فقه رسانه را تبیین کنند تعیین کنند. در حوزه های فردی خیلی کار شده ولی در بحث فقه فرهنگی واقعا ضعیف عمل شده بیاییند این فقه فرهنگی را در دانشگاه های ما الگو سازی کنند. الگویی که از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم مورد بررسی قرار بگیرد و در مرحله بعد روی ساختار مثلا از طریق همین جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم عمار یا جشنواره‌های فرهنگی این ها را اجرا کنیم.

امید لرستان: نقش فعلی صدا و سیما در جامعه را چگونه می بینید؟ به نظرتان صدا و سیما باید استقلال مالی پیدا کند یا نه و این وابستگی به بودجه دولتی توانسته آسیب بزند؟ نظرتان در مورد تعطیلی بعضی از برنامه‌ها مثل ثریا و جهان‌آرا و دیگر برنامه‌ها را هم بفرمایید.

متاسفانه وابستگی بودجه به دولت یک مشکلی است واقعا. یعنی آن رسالت اصلی رسانه را زیر سوال برده و بنده معتقدم واقعاً باید  رسانه باید مستقل باشد از بابت اینکه مشکلاتی هم هست در حوزه رسانه نشأت گرفته از همین وابستگی هایی است که ایجاد شد در حوزه مالیات  ادعاهای آنها دارند و برنامه‌های زیادی که در اختیارشان است و گاها متاسفانه می بینیم راه بیان مطالب توسط نیروهای انقلاب، نیرو هایی که دلباخته نظام اسلامی هستند، بسته می شود که ریشه ی آن در همین وابستگی هاست. این برنامه ثریا برنامه بسیار جذاب علمی مستند و کارساز بود مردم هم بر اساس آن چیزی که من دیدم واقعاً برنامه بسیار جالبی بود. قطعا برنامه بسیار بسیار مفید و موثری است حتی برنامه ثریا انقدر جذاب است من با توجه ارتباطات اجتماعی که دارم یک بار ندیدم جریانات مقابل حتی آن هایی که نگاهی ندارند به نظام و انقلاب انتقادی به این برنامه داشته باشند و این واقعاً یکی از نکات بسیار بسیار مثبت این دوستان و عزیزانی است که در این عرصه کار کردند.

 

امید لرستان: به نظرتان چه ظرفیت‌هایی مغفول مانده در شهرستان سلسله و شهرستان دلفان که می شود از آن استفاده کرد و بحث‌های اقتصادی؟

اولا همانطوری که مستحضرید سلسله و دلفان بیشتر شرایط آن مساعد است برای کشاورزی حالا هم در حوزه بهبود آب و خاک هم در حوزه زراعت هم در حوزه باغبانی هم در حوزه صنایع کشاورزی و هم در حوزه آبزیان.  رودخانه‌های ما، فصلی نیستند دائمی هستند. ما چقدر توانستیم از ظرفیت این رودخانه ها استفاده بکنیم برای پرورش ماهی که اصلا بتوانیم یک قطب صادرات باشیم در این حوزه من رودخانه هایی را که دیدم تاسف خوردم حتی در سایر شهرستان های استان هم متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته یعنی ظرفیت خیلی بیشتر است از این ظرفیت این چنینی در منطقه وجود دارد  ما می‌توانیم در این حوزه تلاش بکنیم متقاعد کنیم البته چون مبنای کار من بر این از روز اول هم قول و وعده و وعید ندهیم و بنده به عنوان نماینده مجلس موظف بر آن نظارت بر اجرای قانون بکنم و متمولی اشتغال دقیقاً دستگاه دولتی هستند ولی ما باید کمک‌کننده به آن ها باشیم. باید مطالبه مردم را از آنها بخواهیم. جایی که لازم است و راهکار به آنها بدهیم من پیشنهادم بر این است  که در این حوزه آبزیان می‌شود کار کرد. حتی در حوزه معادن. معدن بر اساس نظر کارشناسان یک ظرفیت بزرگ است در استان ما از هر شغلی 17 شغل ایجاد می شود ما در بحث معادن کوتاه آمده ایم. هم در سلسله و هم در دلفان معادنی وجود دارد که از ظرفیت‌های مغفول مانده سلسله و دلفان هستند. همچنین در بحث گردشگری.

 

امید لرستان: یک سری افراد به شما مراجعه خواهند کرد و رای بیاورید  یک سری از این افراد افرادی هستند که می شود تقسیم شوند ذی حق هستند و مثلاً نیاز به شغل دارند. یک سری افراد هم مراجعه می‌کنند که ذی حق نیستند. واقعا اگر ببینید شایسته نیستند برای این جاها ولی یا نزدیک به شما هستند یا فامیل هستند یا آشنا هستند یا در ستاد شما بودند، بین این ها آیا فرق خواهید گذاشت؟

اول اینکه من  در اصل این که قول بدهم و بگویم حتما و صددرصد گرچه جز وظایف باید پیگیری کنیم و دنبال کنیم ولی این که ما برویم جایی و بگوییم شما را حتما سر کار می بریم بنده نه قول دادم و نه قول هم می دهم. یعنی همه جا این را گفته ام ولی بینی و بین الله تعهد می بندم بین خودم و خدای خودم که تمام تلاش خود را به کار ببرم در خصوص رفع مشکلات مردم در چارچوب قانون و شرع. من از نظر شرعی و وجدانی هیچ وقت نمی توانم بیایم فردی را که به من نزدیک تر است ولی طرف مقابل ذیحق است و مستحق آن خدمت است جا به جا کنم. این را خلاف شرع می دانم و تمام تلاش و سعی من بر این است که انشاالله مرتکب تخلف و خلاف نشوم. این هم نیاز به محبت الهی دارد و مراقبت دوستان و اطرافیان من. من همیشه گفتم در جمع هم گفتم که من نگاهم این است که ما باید با مردم باشیم. مردم ولی نعمت ما هستند ما نباید ادعا داشته باشیم اگر یک دوره مردم رای دادند. دور بعد مدعی شویم ما ولی نعمت مردم هستیم. واقعا این نگاه وجود دارد این مصیبت است که کسی  .سال‌های سال است آمده عرصه و مردم به او لطف کردند و الان هم مدعی است که من ولی نعمت مردم هستم غیر از این چیز دیگر نمی تواند باشد. یعنی اگر کسی در بستر کاری قرار احساس میکند که نفس آن فرد به نقس اون فرد و آن جریان وصل است این یک مصیبتی است. یکی از مشکلات ما این است که دیگران با وعده و وعید های خلاف  با ورود به عرصه های شخصی با ورود در کار های خلاف اخلاق و خلاف منطق سعی می کنند نیرو هایی که می خواهند خدمتی کنند. ما هم که مدعی نیستیم بگوییم معجزه می کنیم یا مثلا شهرستان ها را به گلستان تبدیل می کنیم نه ما این ادعا را نداریم ما ادعا بر این داریم که می خواهیم برویم سرباز ولایت باشیم. سرباز انقلاب باشیم به عنوان یک خادمی در آن جا بتوانیم جلوی برخی نابسامانی ها را بگیریم. نباید تبعیض قائل باشیم نباید فرق بگذاریم الان یک منطقه داریم در ناز و نعمت است. ۴ یا ۵ کیلومتر آن طرف تر فقر مطلق هستند.

 

فیلم کامل گفت و گو:

[aparat id=”cFuH6″]

/.انتهای پیام

نظر شما چیه؟

تذكر: نظرات حاوی توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمی شوند