ویروسی بنام احتکار

بسم الله الرحمن الرحیم
ویروسی بنام احتکار را در کنار ویروس منحوس کرونا بشناسیم .
در اوضاع و شرایط کنونی که ویروس منحوس کرونا سلامت و جان افراد کشور و جامعه بشری را مورد هجوم ناجوانمردانه خود قرارداده است .اینبار استکبار جهانی علاوه بر تحریم های ضالمانه از حمله بیولوژیکی به عنوان یک ابزار دیگری استفاده نموده و مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی ) ا نیز در پیام اخیرشان خطاب به ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به قرائن موجود احتمال حمله بیولوژیکی بودن آ ن را مطرح فرمودند .لذا می توان گفت که شیوع و انتشار ویروس منحوس کرونا یک جنگ و اقدامی از سوی شیاطین عالم و استکبار جهانی و دشمنان دین و قران و مدعیان دروغین حقوق بشر علیه بشریت است.
که دراین اوضاع متأسفانه برخی شواهد و قرائن و اخبار حاکی از آ ن است که عده ای درکنار این حمله بیولوژیکی و اقدام دشمنان با دشمنان همسو شده و به موازات ویروس منحوس کرونا با ویروس دیگری بنا م احتکار سلامت ، آرامش روحی وروانی ،معیشت،اقتصاد مردم را هدف قرار داده و با اقدام سودجویانه خود در سیستم انتقال و توزیع کالای مورد نیاز و ضروری مردم دراین شرایط و اوضاع و احوال روزهای کرونایی که مردم عزیز کشورمان در حال مبارزه و پیشگیری ازشیوع این ویروس منحوس هستند، اخلال ایجاد کرده و نگرانی مردم عزیز و شریف کشورمان را مضاعف نموده اند.
ومواد و لوازم بهداشتی و دارو یی و درمانی موردنیاز وضروری برای پیشگیری و جلوگیری ازشیوع ویروس کرونا ازقبیل ماسک و مواد ضد عفونی ،دستکش و مواد شوینده و ژ لهای ضد عفونی را احتکار نموده و یا اقدام به قاچاق این کالا ها نموده ویا نبود موجودی این اقلام مورد نیاز سلامتی را به منظور گرانفروشی را اعلام می کنند .
که این موضوعات باعث گردیده که ضرورت شناسایی و اطلاع رسانی واسیب های ویروسی بنام احتکار بیش از گذشته احساس شود.
واما احتکار چیست؟ ازنظر فقهی و قانونی چگونه عملی است ودر چه شرایطی مورد استفاده و بکار گرفته می شود ?
احتکار در قوانین موضوعه عبارت است از نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذیصلاح و امتناع از عرضه آ ن به قصد گران فروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه توسط دولت .و یک عمل مجرمانه است که در شرایط سخت و بحرانی به عنوانه یک ابزار و وسیله از سوی عده ای از سودجویان مورد استفاده قرار میگرد .
ودر اصطلاح فقهی نیز احتکار عبارت است از نگهداری و ذخیره سازی و حبس و عدم فروش اقلام و کالا ی ضروری و مورد نیاز مردم به قصد گران فروشی و یک عمل حرام و ممنوع است .
از مجموع کلیه تعاریف می توان گفت که احتکار نوعی خیانت در امانت ،پایمال نمودن حقوق افراد ،عامل تورم وهم شامل کم فروشی وگرانفروشی و قاچاق کالا و ظلم به خود ودیگران است .
که خداوند متعال همگان را ازانجام این اقدامات نهی فرموده و این اعمال را حرام کرده است وآن را جز گناهان برشمرده است .و آیات و روایات فراوان دلالت بر حرمت احتکار دارند که ذیلا به برخی از این آ یات و احادیث اشاره میشود:
1_آ یه 29سوره مبارکه نساء که می فر ماید ؛: یا ایها الذین آ منوا لا تا کلوا اموالکم بینکم با الباطل الا ان تکون تجاره عن تراض .
ای اهل ایمان مال یکدیگر را به نا حق نخورید مگر آنکه تجارتی از روی رضا و رغبت .
در این آ یه شریفه سود حاصل از احتکار و گرانفروشی با توجه به اینکه مردم در شرایط بحران و سختی و اضطرار قرار گرفته و باتوجه به نیاز و ضرورت مجبور به خریدن کالا به قیمت گران هستند ودر واقع شرط رضایت وجود نداردوخوردن مال وسودحاصل ازچنین معامله ای در واقع اکل مال به باطل است و حرام است واین در حالی است که بازار، اسلامی باید بازار عدل و احسان و انصاف و انفاق باشد وباید در جهت ایجاد آ رامش ورفاه و عرضه آ سان و قابل دسترسی برای همگان با قیمت ارزان باشد .
2_آیه 85 سوره مبارکه هود که خطاب به کم فروشان می فرماید:
یا قوم افوا المکیال والمیزان با لقسط و لا تبخسوا الناس اشیاء هم ولا تعثوا فی الارض مفسدین .
وای قوم من پیمانه وترازو را عادلانه و منصفانه کا مل و تمام بدهید و اجناس مردم را هنگام خریدن کم شمارتر و کم ارزش تر از آ نچه که هست به حساب نیاورید ودر زمین تبهکارانه فتنه و آ شوب به پا نکنید .ودر شرح و تفسیر این آ یه در تفسیر المیزان مرحوم علامه چنین آ مده است که کم فروشی نوعی فساد در زمین است مطمئنا وقتی کم فروشی در جامعه شایعه گردد مردم اعتماد خود را نسبت به هم از دست داده و امنیت و تعاون از آنجا بیرون میرود و بلا و گرفتاری دامن گیر همه خواهد شد .
پس مراقب باشیم !
3_آ یه 1 سوره مبارکه مطففین که می فرماید :
ویل للمطففین : وای به حال کم فروشان .
و پیامبر اعظم (ص) در بزرگی گناه احتکار می فرماید : اگر بنده ،خدارا در روز قیامت به صورت دزد ملاقات کند در نظر من بهتر از این است که به صورت محتکری ملاقات کند که چهل روز طعامی را احتکار کرده است .الحیاه ج 4 ص 463
ویا اینکه محتکران را ملعون. معرفی کرده است .
و امام علی -( ع) می فرمایند :
احتکار راه ورسم اشرار است . میزان الحکمه /ج1ص 286
حال ویروس احتکار می تواند چه آ ثار و پیامدها واسیبهایی داشته باشد؟
این ویروس علاوه بر ایجاد اخلال در بازار و فشار بر مردم مستضعف مانع اجابت دعا ی محتکران نیز خواهد بود .
هشدار ،هشدار به محتکران به هوش باشیم که وجدان و ایمان ، عدالت ، آ خرت ، انسانیت ،خود را بااحتکار ارزان نفروشید .
پس همه باهم دراین شرایط بارعایت اصول بهداشتی و دعا و توسل به خدا و ائمه ( ع) و ماندن در خانه به عنوان سنگر محکم ویروس کرونارا شکست دهیم . وبا عمل به آیات قرآن و احادیث و روایات ازجمله آیه 19 سوره مبارکه ذاریات که می فرماید : و فی اموالهم حق للسائل والمحروم : اهل یقین ونیکوکاران برای فقرا وسائل و محروم حقی منظور دارند وبا عمل به کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته و توجه به این حدیث پیامبر گرامی اسلام که می فرمایند هرکس صبح کند وبه امور مسلمین اهتمام نداشته باشد او مسلمان نیست .کافی ج/2/ص/163 .با یار ی و کمک رسانی در زمینه های بهداشتی ، مالی ،معنوی ، غذای ،امدادی،و شناسایی و معرفی محتکران به مراجع ذیصلاح ویروس منحوس احتکار را شکست دهیم .ودر پایان از زحمات و تلاشها وجدیت و اقدامات انقلابی ریاست محترم قوه قضاییه حضرت آیت الله رئسی و همکاران ایشان در برخوردقاطعانه با محتکرین واز تلاش سازمان اطلاعات سپاه ،پلیس امنیت واطلاعات نیروی انتظامی، سربازان گمنام امام زمان (عج ) و بسیج درجهت کشف و شناسایی انبار های احتکار نهایت تقدیر و تشکر را دارم .
اکبر دوستیان سرابی کارشناس ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی
/.انتهای پیام