رسانه‌ای برای مردم لرستان

نشانه‌های هشدار دهنده کمبود خواب را جدی بگیریم

0

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: با گذشت زمان کمبود و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می‌شود، اظهار کرد: یکی از نخستین علائم افسردگی بی‌خوابی است.

رسول پایداری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: محروم شدن از خواب می‌تواند سلامت کلی شما را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین مهم است که نشانه‌های هشداردهنده آن‌را نادیده نگیرید.

وی ادامه داد: مطالعات حاکی از آن است که در سال ۱۹۴۲ میلادی متوسط ساعت خواب هر فرد هشت ساعت بود، اما هم‌اکنون این میزان به شش و هشت دهم ساعت در هر شب رسیده است این درحالی است که میزان متوسط خواب ایده‌آل برای هر فرد بالغ در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بین هفت تا ۹ ساعت است.

پایداری با اشاره به این‌که کم‌خوابی و بی‌خوابی عوارضی برای هر فرد دارد، عنوان کرد: ازجمله این عوارض می‌توان به کاهش روحیه و افسردگی، اختلال در توانایی شناختی، پیری زودرس، افزایش وزن، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و بیماری‌های گوارشی اشاره کرد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌که با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می‌شود، عنوان کرد: در یک نظرسنجی معلوم شد، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند.

وی با بیان این‌که بی‌خوابی اغلب یکی از نخستین علائم افسردگی است، تصریح کرد: بی‌خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می‌کنند، یعنی کم‌خوابی علائم افسردگی را بدتر می‌کند و افسردگی به خواب رفتن را سخت‌تر می‌کند، از طرفی درمان مشکلات خواب مثل کم خوابی به بهبود افسردگی و علائم آن کمک می‌کند.

پایداری با بیان این‌که به صراحت می‌توان گفت کمبود خواب تفکر و توانایی‌های یادگیری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هشیاری، تمرکز، استدلال و قدرت حل مشکل را مختل می‌کند، ادامه داد: این در حالی است که خواب کافی به شما در ذخیره‌سازی تجربیات و اطلاعات جدید در هارد دیسک مغز کمک می‌کند و چرخه آن نقش مهمی در تقویت حافظه دارد.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: در حالی که با افزایش سن و کاهش سطح تستوسترون در مردان، علائم پیری به خصوص در پوست خود را نشان می‌دهد، کمبود خواب نیز می‌تواند همین عارضه را داشته باشد و منجر به تیره شدن پوست و چین و چروک‌های زودرس شود.

وی ادامه داد: هنگام محرومیت از خواب، کورتیزول یا همان هورمون استرس، بیشتر آزاد شده و در حجم‌های بالاتر می‌تواند کلاژن پوست را تجزیه کند و انعطاف‌پذیری و صافی پوست را از بین ببرد.

پایداری با اشاره به این‌که علم این نکته را تأیید کرده که ساعات کم خواب بر وزن، سایز دور کمر و شکم تأثیرگذار است، افزود: بدخوابی و بی‌خوابی مغز شما را به مصرف مواد غذایی بیشتر ترغیب کرده و متابولیسم شما را نیز کاهش می‌دهد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌که گرلین، حس گرسنگی را تحریک و لپتین پیام سیری را به مغز فرستاده و اشتها را سرکوب می‌کند، عنوان کرد: کاهش زمان خوابیدن باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می‌شود، بنابراین کمبود خواب نه تنها اشتها را تحریک بلکه میل به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: اختلالات مربوط به خواب و کم خوابی طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، بی‌نظمی ضربان قلب، فشارخون بالا، سکته مغزی و دیابت افزایش می‌دهد.

/.انتهای پیام

نظر شما چیه؟

تذكر: نظرات حاوی توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمی شوند