تدریس سواد رسانه ای در مدارس یکی از راه کارهای مهم مقابله با فرهنگ سلبریتی زدگی است

0

به گزارش امیدلرستان، عصر روز ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ به همت سازمان فضای مجازی سراج و با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی لرستان، جلسه‌ای با عنوان سلبریتی ایرانی با حضور جمعی از فعالین رسانه‌ای استان در سالن جلسات این اداره برگزار شد.

 

کارشناس مرکز تحقیقات و آینده‌پژوهی سازمان فضای مجازی سراج کشور گفت : درباره سلبریتی‌ها نگاه ما به اشخاص نیست بلکه ما با یک جریان سیاسی-اجتماعی روبرو هستیم که اگر در تعریف این جریان به افراد ارجاع می‌دهیم و نامی از آن‌ها می‌بریم، شاهد مثالی برای روشن‌شدن این جریان است، پس نباید این جریان را به اشخاص تقلیل دهیم.

داوود طالقانی افزود: در مواجه با سلبریتی ایرانی با سه گروه و سه نگاه طرف هستیم که هرکدام نمایندگان خود را در کسوت‌های مختلف از اساتید دانشگاه تا سیاستگذاران دارد و گروه اول نگاه مثبتی به سلبریتی دارد و معتقد است باید تعداد سلبریتی‌ها بیشتر شود و میدان و مجال بیشتری به آن‌ها داده شود و گروه دوم با ماهیت خوب و بد سلبریتی کاری ندارد و تنها می‌خواهد کارکرد گرایانه از سلبریتی متناسب با ایدئولوژی که دارد استفاده کند که نگاه غالب در کشور همین نگاه است و در انتها گروه سوم کاری با خوب و بد بودن پدیده سلبریتی ندارد و به‌دنبال نقد برنده و تیز این پدیده است.

 

نویسنده کتاب سلبریتی ایرانی ادامه داد: ساده‌ترین تعریفی که از سلبریتی وجود دارد به ما می‌گوید هر فرد مشهوری سلبریتی است اما این تعریف کامل نیست و برخی نیز سلبریتی را تصویر ساخته‌ شده از سوی رسانه‌ها می‌دانند، حال‌آنکه برخی از سلبریتی‌ها عامدانه تصاویر زیادی از خودم منتشر نمی‌کنند. وی افزود: تاریخ فرهنگ‌ شهرت نیز برای ما چندان مشخص نیست تا از این‌طریق بتوانیم به تعریف درستی از سلبریتی برسیم، اما در ایران می‌توان خط‌های زمانی مختلفی را بررسی کرد که در آن‌ها اولین سلبریتی‌های ایرانی تولد یافته‌اند که از جمله این افراد می‌توان به خانم روح‌انگیز سامی‌نژاد بازیگر فیلم دختر لر یا مرحوم تختی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در گذشته ما هر ده سال یکبار با تعداد معدودی سلبریتی مواجه بودیم اما حالا رشد سلبریتی‌ها سرعت گرفته و شاید همه ما در معرض سلبریتی‌شدن قرار داریم و درمقابل عمر سلبریتی‌ها و ماندن در کانون توجهات نیز کوتاه شده است. سیاسی‌شدن مسئله سلبریتی نیز به این موج دامن زده است به‌خصوص اینکه از سال 96، سلبریتی به جهت‌اثرگذاری که دارد و چالش‌هایی که می‌تواند ایجاد کند، به یک مسئله برای مردم و حاکمیت تبدیل شده است.

طالقانی ادامه داد: مشکل ما با سلبریتی‌ها و فرهنگ شهرت، مسائل اخلاقی یا فساد نیست مشکل ما تاثیری است که آن‌ها بر جامعه می‌گذارد، سلبریتی به‌خاطر ارتباطی که با مخاطب دارد و می‌خواد در کانون توجهات باشد، در موضوعات مختلف غیرتخصصی ورود می‌کند و عوامانه درباره آن‌ها نظر می‌دهد، اما آیا صلاحیتی برای این اظهارنظرها دارد؟ حتی حوزه مشخصی هم برای اظهارنظر ندارند و دائم در مسائل مختلف ورود می‌کنند و افکارعمومی را تحت تاثیر نگاه سطحی خود قرار می‌دهند.

وی در پایان به چند راهکار برای مقابله با فرهنگ شهرت و سلبریتی‌ها پرداخت که از جمله آن‌ها می‌توان به قراردادهای بلندمدت بسترهای سلبریتی‌ساز مثل صداوسیما با هنرمندان، ایجاد قوانین حاکمیتی برای جلوگیری از ورود غیرتخصصی سلبریتی‌ها به مسائل و تنظیم چارچوب رفتاری برای آن‌ها و تدریس سوادرسانه‌ای در مدارس برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در مقابله با فرهنگ سلبریتی‌زده اشاره نمود.

/.انتهای پیام

نظر شما چیه؟

تذكر: نظرات حاوی توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمی شوند