پایان کش و قوسهای پل بهداری خرمآباد/ سوت شروع برای احداث به صدا درآمد
به گزارش امید لرستان، در جریان سیل فروردین ماه 98 پل بهداری موجب مسدود کردن مسیر عبور سیلاب شد به طوری که مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد و خسارات قابل تاملی بر جای گذاشت.
با فروکش کردن سیل پل بهداری چند ماه مسدود و همین امر انتقاد شهروندان را به دنبال داشت، زیرا باعث گره ترافیکی در برخی محورهای اصلی شد بنابراین و پس از مدتی مجدد مسوولان امر اقدام به بازگشایی پل کردند.
اما از سوی دیگر به دلیل سست شدن پایههای پل به منظور جلوگیری از هرگونه حادثه دیگر تخریب این پل لازم و ضروری بود، اما اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مطرح کردن باستانی بودن پل از تخریب پل ممانعت به عمل آورد.
بسیاری از شهروندان و کارشناسان پس از متوقف کردن عملیات اجرایی پروژه پل بهداری نگرانیهایی را مبنی بر به حاشیه رفتن آن مطرح میکردند، اما مجموعه مدیریت شهری معتقد است با آغازعملیات اجرایی پل بهداری در اسرع وقت این پروژه به بهرهبرداری خواهد رسید.
به هر روی و پس از کش و قوسهای فراوان میراث فرهنگی با تخریب پل موافقت کردند، حال که عملیات اجرایی پل آغاز شده مطالبه و انتظار شهروندان تسریع و تکمیل در ساخت آن است زیرا با تخریب پل بهداری مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد شد.
زمان تکمیل پل
معاون عمرانی شهرداری خرمآباد با اشاره به اینکه یک هفته از عملیات اجرایی پروژه پل بهداری میگذرد، عنوان کرد: پروژه اکنون در حال شمعکوبی است و اگر همه شرایط فراهم باشد در بازه زمانی چهار ماهه تکمیل میشود.
علیرضا صادقی به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه نیز اشاره و عنوان کرد: برای تکمیل پل بهداری به5 و نیم میلیارد تومان اعتبار نیز است که خوشبختانه برای تامین آن با مشکلی خاص مواجه نیستیم.
وی تاخیر در آغاز عملیات اجرایی پل بهداری را ممانعت میراث فرهنگی برای تخریب پل عنوان و گفت: همانطور که خودتان هم در جریان هستید به دلیل ممانعت میراث مبنی بر اینکه پل بهداری اثر باستانی است اجرای عملیات اجرایی با تاخیر مواجه شد.
معاون عمرانی شهرداری خرمآباد درخصوص خواسته میراث مبنی بر به کار بردن قسمتی از پل قدیمی در پروژه جدید توضیح داد: در نظر داریم به عنوان نردههای آن حالی دیوار کار کنیم اگر جواب بدهد روی سنگهای قدیمی فرم پل قدیمی را اجرا کنیم ، اما آب منطقهای اجازه نصب هیچگونه پایهای داخل رودخانه را نمی دهد.
صادقی اضافه کرد: زیرا اصلا به این دلیل تخریب پل در دستور کار قرار گرفت که آب منطقهای ساخت پلی مدنظرش بود که هیچ پایهای روی رودخانه نداشته باشد همچنین ارتفاع آن خداقل 3 متر و نیم باشد.
وی بیان کرد: اکنون پل در حال ساخت مانند پل شهدا یک متر و بیست سانتی متر بالای آسفالت هست یعنی حالت سرعتگیر مانند، برای اینکه سه متر و نیم از کف رودخانه تا زیر سقف ارتفاع و 19 متر عرض آن باشد همانطور که مد نظر آب منطقهای است.
معاون عمرانی شهرداری خرمآباد درپاسخ به برخی نگرانی های مطرح شده مبنی بر عدم استحکام پل در حال ساخت بهداری نیز تاکید کرد : پروژه شمع 25 متری در کف زمین میخورد یعنی اول شمع کوبی بعد فنداسیون سازه هم همزمان در ماشین سازی در حال ساخت است و از استحکام لازم برخوردار است بنابراین جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد همه موارد ایمنی در این پروژه لحاظ شده است.
صادقی به اهمیت تکمیل پل بهداری نیز اشاره و گفت: پل بهداری یکی از محورهای ارتباطی چهارراه اسدآبادی و خیابان آزادی همچنین ساحلی شرقی است، با توجه به اینکه یکی از پلهای مهم شهر محسوب می شود از همه توان و تلاش خود در راستای تکمیل هر چه سریعتر آن استفاده خواهیم کرد.
وی در پایان صحبتهای خود عنوان کرد: اگر ممانعت میراث فرهنگی نبود عملیات اجرایی پل بهداری قبل از پل اناری شروع و برای نوروز آماده بهرهبرداری بود.
پل بهداری؛ پروژهی اولویتدار
رئیس شورای اسلامی شهر خرمآباد نیزدر این راستا با اشاره به اینکه پروژه پل بهداری یکی از پروژههای اولویتدار مدیریت شهری است، عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پل بهداری از محل اعتبارات سیل است که تخصیص داده شده ودر این زمینه جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
علی ماکنعلی گفت: پروژه پل بهداری مدتی به علت مشکلاتی که با میراث فرهنگی داشتیم متوقف شد اما پس از برطرف شدن مشکلات اکنون به طور جدی پروژه در حال انجام است.
وی با بیان اینکه عرشه پل فلزی است و اکنون مشغول شمع کوبی است، تاکید کرد: با وجود اینکه حداکثر زمانی که برای تکمیل پروژه تامین شود چهارماه است، اما تلاش ما این است که کمتر از بازه زمانی پل بهداری تکمیل شود.
تخریب پل بهداری و مشکل در تردد
رئیس شورای اسلامی شهر خرمآباد در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ضرورت تکمیل پل بهداری گفت: پل بهداری به عنوان یکی از شریانهای اصلی و حیاتی شهر به شمار میرود زیرا از یک طرف ساحلی شرقی را به چهارراه اسد آبادی و میدان آزادی وصل میکند و از طرف دیگر تردد را در مطهری با مشکل مواجه کرده است.
ماکنعلی تاکید کرد: پل بهداری یکی از پلهای اصلی و یک حلقه واسط شریانی شهر است که عدم وجود آن مشکلات ترافیکی زیادی را در شهر برای شهروندان ایجاد کرده است، بنابراین تسریع در ساخت برای شهرداری نیز بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه ما زمان تکمیل پروژه را چهارماه تعیین کردهایم، تصریح کرد: اما به دلیل اهمیت و ضرورت خیلی مهم است اگر بتوانیم قبل از این زمان نیز پل بهداری را تکمیل خواهیم کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر خرمآباد در پایان صحبتهای خود تاکید کرد: شهروندان اطمینان داشته باشند که جای نگرانی برای ساخت پل نه به لحاظ بازه زمانی و نه استحکام وجود ندارد زیرا هم اعتبار لازم را در اختیار داریم هم اینکه پیمانکار پروژه شرکت جهاد نصر از پیمانکاران قوی است.
توجه به استحکام پل در حال ساخت بهداری
یک کارشناس عمران نیز در این راستا و با اشاره به اینکه ساختار پلهای شهری و استحکام آنها از اهمیت فروانی برخوردار است، عنوان کرد: پلها یکی از سازههای مهم و حساس و شریانهای حیاتی شهر محسوب میشوند که در مسیر حمل و نقل زمینی از جایگاه مهمی برخوردار هستند.
وحید یاراحمدی افزود: یکی از مواردی که باید مورد توجه پیمانکار پروژه و مدیریت شهری قراربگیرد استحکام پل بهداری است، زیرا این پل در برهههای مختلف نقش کلیدی در تردد خودروها به ویژه از سمت ساحلی و میدان آزادی داشته است.
وی با بیان اینکه بلا تکلیفی و عدم کارشناسی برخی از پروژههای شهری از جمله پلها همواره نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است، تصریح کرد: بنابراین متولیان امر یعنی مجموعه مدیریت شهری خرم آباد میبایست مراحل کارشناسی را طی و از همه توان خود برای تکمیل پروژه در موعد مقرر استفاده کند، موضوع دیگر توجه به استحکام پل در حال ساخت است.
این کارشناس عمران معتقد است: درصورتی که کارشناسی لازم برای اجرای پروژهها از جمله پلها انجام نشود نه تنها نتیجه مثبتی به دست نمیید بلکه هزینهای را نیز به پروژه تحمیل میکند.
منبع: فارس
/.انتهای پیام