دولت تدبیر ترمز دستی پروژه ریلی لرستان را کشید/ راه آهن خرم آباد، رویای ۱۰۰ ساله ای که تعبیر نشد
دولت تدبیر ترمز دستی پروژه ریلی لرستان را کشید/ راه آهن خرم آباد، رویای ۱۰۰ ساله ای که تعبیر نشد
بیش از 100 سال از احداث راه آهن سراسری در ایران می گذرد و 10 سال از کلنگ زنی پروژه راه آهن خرم آباد می گذرد اما متاسفانه دولت تدبیر پروژه حیاتی ریلی لرستان را به حال خود رها کرد.

به گزارش امید لرستان، خرم آباد در مسیر ترانزیتی جنوب به شمال قرار گرفته و از این حیث دارای اهمیت راهبردی است و از طرفی نیز قطب گردشگری طبیعی و تاریخی منطقه نیز می باشد و مدت هاست که به علت ظرفیت های مهم توریستی که دارد از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تغییر ماهیت داده است.

مرکز استان لرستان دارای بیشترین مسافر بین تمام مراکز استان های غرب کشور است و به علت نیروی کار مهاجر فروانی که دارد یکی از بزرگترین ناوگان های حمل و نقل عمومی ایران را نیز داراست و این موضوع را می توان با پرسه زدن در اطراف ترمینال شهرهای بزرگی مثل تهران اصفهان و اهواز فهیمد و به طور کلی مسیرهای مواصلاتی منتهی به خرم آباد همواره شلوغ است و البته جاده های این مسیر به جز محور خرم آباد-پل زال دارای کیفیت مناسب نیست.

 

مناسب نبودن جاده های استان و حجم زیاد تردد سبب شده است که هر ساله شاهد تصادف های بسیاری در محور های منطقه به ویژه شهر خرم آباد باشیم در همین رابطه  حمیدرضا نظیفی در گفت و گو با رسانه‌ها با اشاره به فوت ۵۲۳ نفر در لرستان به دلیل تصادفات رانندگی طی سال ۹۹، اظهار داشت: این تعداد فوتی نسبت به سال قبل از آن، ۱۰.۶ درصد افزایش یافته است.

وی، عنوان کرد: ۸۶.۸ درصد این تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری و روستایی و ۱۱.۵ درصد مربوط به درون شهرها بوده است.: بیش از ۴۳ درصد تصادفات برخورد دو وسیله نقلیه با هم بوده و حدود ۳۰ درصد نیز به دلیل واژگونی وسایل نقلیه بوده است

آمار بالای تلفات جاده ای در استان لرستان

میزان تصادف ها در محورهای استان زیاد است و همانطور که ذکر شد شهر خرم آباد و استان لرستان قطب توریستی و تاریخی است و مدت هاست که به مقصد گردگشران تبدیل شده است و جاده های استان هم در حد استاندارد نیست و خرم آباد تنها مرکز استانی است که متصل به خطر ریلی نیست و  حال آن که لرستان معبر خط آهن مهم و راهبردی تهران جنوب است که البته متاسفانه فقط یک ایستگاه قدیمی و کهنه با ظرفیت و جاذبه محدود در شهرستان دورود، کل سهم استان از این مسیر ریلی شده است.

ضثیضصثقضقی | دولت تدبیر ترمز دستی پروژه ریلی لرستان را کشید/ راه آهن خرم آباد، رویای 100 ساله ای که تعبیر نشد | امید لرستان

مطالبات مردمی و نیاز مبرم استان لرستان به یک مسیر جدید ریلی، سال ۹۰ دولت دهم را ملزم به کلنگ زنی راه آهن خرم آباد _دورود و بروجرد_دورود کرد پروژه بسیار مهمی که می توانست علاوه بر حل بسیاری از مشکلات حمل و نقل جاده ای، مسیر جدیدی برای توسعه پایدار اقتصادی در استان لرستان خلق کند.

 

متاسفانه با گذشت نزدیک به ۱۰ سال دولت تدبیر مثل بسیاری از طرح های دیگر در لرستان این پروژه را آن طور باید و شاید جدی نگرفت و علی رغم اینکه مهمترین و تخصصی ترین قرارگاه فنی مهندسی کشور پیمانکار پروژه بود اما به علت حمایت نکردن مسئولین دولتی طرح تقریبا به حال خود رها شده است.

خرم آباد یگانه مرکز استانی که به خط آهن متصل نیست

سید موسی خادمی با اشاره به اینکه خرم آباد تنها مرکز استانی است که به خط آهن متصل نیست، اظهار داشت: این پروژه از محل سهام فولاد شروع شد و پیشرفتهای خیلی خوبی داشت  اما  متأسفانه  در سال ۹۸ بخشی از سهام فولاد جابجا شد و به جای این پروژه به جای دیگری رفت

صثقصثق | دولت تدبیر ترمز دستی پروژه ریلی لرستان را کشید/ راه آهن خرم آباد، رویای 100 ساله ای که تعبیر نشد | امید لرستان

استاندار لرستان ادامه داد: یکی از دلایل رکود این پروژه ریلی این بود که پولی که از محل سهام فولاد برای آن در نظر گرفته می‌شد دیگر تمام شد و در پیوست قانونی ردیف اعتباری نداشت! وزارت راه به ما قول داده که عدد خوبی برای پروژه ریلی لرستان در نظر بگیرد، البته این پروژه، یک پروژه یک‌ساله و دوساله نیست و نزدیک دو تا سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد!

 

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور در مورد منابع اولیه مالی پروژه خط ریلی خرم آباد اظهار داشت:  این خط ریلی  در سال ۹۲ به‌صورت ترک تشریفات به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) واگذار و برای تامین منابع اعتباری این پروژه قرار شد ۳۸۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام فولاد خوزستان به قرارگاه داده شود که ۳۰۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافت و به پروژه تزریق شد که بر اساس آن باید کار زیرسازی و ساخت ایستگاهها در دستور کار قرار می‌گرفت.

کار تملک ۸۰ کیلومتر از زمین های اطرف خط آهن انجام شده است

وی با تاکید بر قرار گرفتن این خط ‌آهن در منطقه صعب‌العبور ادامه داد: این محور با توجه به کوهستانی بودن منطقه، دارای ۱۷ دستگاه تونل به طول ۳۲ کیلومتر و ۲۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳ هزار متر است.

 

خطیبی افزود : برای  احداث این پروژه به قیمت روز حدود هزار میلیارد تومان هزینه شده است که تلاش می‌شود از سایر ظرفیتهای قانونی بودجه برای تامین منابع و پیشبرد کار و به ثمر رساندن این مسیر ریلی اقدام لازم از سوی شرکت ساخت وتوسعه  انجام گیرد.

وی یکی از چالش‌های فرا روی این پروژه را  بحث تملک اراضی بیان کرده  و گفت : علی‌رغم اینکه کار ارزیابی تملک‌ها بسیار سخت بود اما از ۱۱۴ کیلومتر آن ۸۰ کیلومتر آزاد شد.

سال ۹۸ باید پروژه تکمیل می شده است

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاههای کشور با اشاره به شروع مشکل طرح بیان کرد : مشکل از آنجا شروع شد که بر اثر تهاتر صورت گرفته سهام فولاد به تامین اجتماعی جهت تسویه بدهی اختصاص یافت  و این امر سبب شد وزارت راه و شهرسازی نتواند مابقی تعهد خود را به قرارگاه پرداخت کند و این مشکل در چرخه مالی موجب شد تا قرارگاه به طلب ۳۰ میلیارد تومانی خود دست پیدا نکند و پروژه به حالت تعطیل در آید.

وی گفت :راه آهن دورود ـ خرم‌آباد، یکی از پیچیده‌ترین طرحهای کشور و یک ابرپروژه است و با اینکه فقط ۱۱۴ کیلومتر طول دارد اما یک دانشکده فنی است.

شاهین اسد فامیان مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه بنا بود این طرح در شهریور ۹۸ به بهره‌برداری برسد ولی تاکنون عملی نشده، اظهار داشت: با توجه به بزرگی و اندازه این محور، نمی‌توان افق زمانی مشخصی را به صورت دقیق برای اجرایی شدن آن مشخص کرد.

ثضصثیضصث | دولت تدبیر ترمز دستی پروژه ریلی لرستان را کشید/ راه آهن خرم آباد، رویای 100 ساله ای که تعبیر نشد | امید لرستان

 

دولت تدبیر عزم جزمی برای تکمیل خط آهن خرم آباد نداشت

وی ادامه داد :افق طرح وقتی روشن می‌شود که پیشرفت فیزیکی آن به ۸۰ درصد برسد در آن صورت می‌توان برآورد کرد با چه میزان اعتبار، طرح راه‌اندازی می‌شود که معمولاً این برآورد در سالهای پایانی انجام می‌شود

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی هم  در مجلس معتقد است این پروژه با بودجه‌های دولتی به اتمام نمی‌رسد و باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای آن بود
دکتر مهرداد ویسکرمی گفت: به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای این پروژه هستیم تا ادامه روند احداث راه‌آهن دورودـ خرم‌آبادـ اندیمشک ‌به دست بخش خصوصی به اتمام رسد. قرارگاه خاتم‌الانبیا برای واگذاری این پروژه به سرمایه‌گذار مشکلی ندارد..
وی  با بیان اینکه این طرح به سه تا چهار هزار میلیارد سرمایه نیاز دارد  افزود: : تنها راهی که برای افتتاح این طرح در کوتاه مدت وجود دارد این است که پروژه را در قالب ماده ۵۶ به بخش خصوصی واگذار کنیم تا مثل پروژه خرم زال این طرح افتتاح شود.

پروژه خط آهن خرم آباد بعد از گذشت ۱۰ سال فقط ۴۲ رصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون عمرانی استانداری لرستان می گوید : پروژه راه آهن دورود – خرم آباد از محل اعتبارات فروش سهام فولاد شروع شده و آن زمان مقرر بوده که با این اعتبارات تکمیل و به بهره برداری برسد.
گودرز امیری  با اشاره به  اعتبار ۳۸۰ میلیارد تومانی  به این طرح  بیان کرد:  ۳۰۰ میلیارد تومان  از این اعتبار پرداخت شده  و ۸۰ میلیارد تومان دیگر در محل دیگری هزینه شده که امکان پرداخت آن وجود نداشت.
وی  با اشاره پیشرفت بیش از ۴۲ درصدی این پروژه گفت: اعتبارات این پروژه به پایان رسیده  و استاندار و دولت در تلاش هستند تا منابع تکمیل این پروژه تأمین شود وعملیات اجرایی آن فعال شود

موضوعی که از گفته های مسئولین اجرایی و مرتبطین با این پروژه مشخص است این است که اگر با همین ضرب آهنگ مدیریتی چنین  پروژه ریلی و حیاتی بخواهد ادامه پیدا کند سال ها که نه بلکه باید ده ها سال منتظر افتتاح طرح بود و اگر دولت روحانی به موقع و در زمان خود نقدینگی را به پروژه تزریق می کرد این طرح با هزینه بسیار کمتری تحویل داده می شد اما متاسفانه مسئولین اجرایی دولت تدبیر به سان بیشتر طرح های استان لرستان، فقط در حال وعده دادن و فرار رو به جلو و البته پاسخ های غیر قانع کننده هستند و بازهم این مردم لرستان و به ویژه شهر خرم آباد هستند که یکبار دیگر توسط دولت تدبیر نادیده گرفته می شوند.

انتهای پیام/