دکتر علی باقر طاهری نیا از کاندیدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه دلفان و سلسله است، وی در حال حاضر هیئت علمی دانشگاه تهران و عهده دار حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور می باشد؛ رتبه علمی ایشان استاد تمام پایه ۳۱ است.

علت ورود شما به عرصه انتخابات چیست؟ نظر شما در مورد انتخاب درست چیست؟ انتظارتان از مردم چیست؟

علت اصلی ورود به عرصه انتخابات حس مسئولیت پذیری است که در وجود من و شما و بسیاری از جوانان جامعه وجود دارد، افراد مسئولیت پذیر در عرصه های مختلف برای مسئولیت پذیری اعلام آمادگی می کنند.
در عرصه انتخابات مجلس حس مسئولیت پذیری و تعهد نسبت به جامعه، افراد را وادار به ورود در این عرصه می کند، به خصوص اگر شخص در وجود خود ظرفیت ها و توانمندی های مرتبط با وکالت را هم ببیند،  به نظر من حاصل جمع این مسئولیت پذیری و وجود ظرفیت های متناسب با شان وکالت و نمایندگی مردم، مهمترین دلیلی است که از چند دوره پیش ورود کرده که در انتخابات سال ۱۳۹۴ نفر دوم شدم.
بنده معتقدم آنچه در آموزه های دینی ما برای فرآیند انتخاب اصلح وجود دارد بسیار مترقی تر از نمونه غربی آن به معنای دموکراسی مبتنی بر لیبرالیسم غربی است. دموکراسی لیبرالیسم غربی حاصلش این است که اگر شخص اصلح را انتخاب نکند  منافع دنیوی و مالی خود را باخته است، اگر حزب او رای نیاورد قدرت را از دست می دهد، و  وقتی قدرت را از دست داد، ثروت را هم از دست می دهد. اما در مبانی مردم سالاری دینی ما عدول از اصلح نه تنها زیان مالی دارد بلکه عقاب اخروی هم دارد یعنی عمق اندیشه دینی در انتخاب اصلح و شایسته گزینی یک تکلیف هم دنیوی و هم اخروی است، بنابراین اگر واقعاً آحاد ملت در مقام رای دادن به این لایه دوم هم توجه کنند آن وقت تکلیف خیلی سخت تر می شود، حدیث شریف است پیغمبر اکرم ص نقل شده که خیلی تکان دهنده است،  اگر رسانه ها  همین یک حدیث را دائم بنویسند و تکرار کنند بهترین روشنگری خواهد بود، آن حدیث شریف این است که فرمود ا”گر کسی از میان یک جماعتی یک نفر را برگزیند، او را مقدم کند بر رقبایش در حالی که می داند از او صالح تر و شایسته تر وجود دارد خيانت به خدا و رسول خدا و مؤمنين كرده است”
رای دادن به همین سادگی نیست، فراتر از تکلیف عقلی  همین ترجیح برتر و شایسته است، تکلیف شرعی می گوید که عدول از شایسته عقوبت اخروی در پی خواهد داشت. روی این حدیث کار کنید اتفاقا این حدیث برای کاندیداها هم هست برای کاندیداها قریب به همین مضمون است اگر کسی خودش را بر جماعتی مقدم بدارد اگر کسی به دروغ خودش را بر جماعتی مقدم بدارد و ادعا کند که من شایسته تر هستم در حالی که خود او نمیداند شایسته‌تر نیست خان  الله و الرسوله و المومنین.

وظایف یک نماینده خوب به نظر شما چیست؟ شعار انتخاباتی شما چیست؟

وظایف یک نماینده چه خوب چه بد یکی است،  وظایف نماینده به لحاظ قانونی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون و تفسیر قوانین عادی می باشد. اما در ذیل این وظایف وظایفی وجود دارد که به مردم مستقیم بر می گردد،  قانونگذاری که به آحاد ملت برمی گردد یک مجلس خوب، یک قانون خوب تصویب می کند و یک قانون خوب برای ۵۰ سال جوابگو می باشد.
شعار انتخاباتی ما یک شعار متفاوت است، یک شعار با عیار بالا است،  شعار انتخاباتی بنده  “نماینده تراز انقلاب، مجلس تراز انقلاب، قانون خوب” می باشد. وقتی به دوستان دانشگاهی این شعار را نشان دادم به شوخی می گفتند این شعار ها در شهرستان خیلی کلاس بالایی دارد.  یک  مجلس خوب قانون خوبی مصوب می کند که قانون خوب قانونی است که کمتر تبصره می خورد و کمتر تعدیل می شود، در یک مجلس گاهی اتفاق می افتد که در یک دوره نمایندگی خودشان یک قانونی را تصویب کرده‌اند و دوباره بر آن تبصره زده‌اند، از لحاظ قانونگذاری قانون خوب باید جامع، مانع باشد، صریح باشد و گویا باشد.
در مجلس قوی، نماینده خوب، قانون خوب تصویب می کند.  قانون خوب در نظام مقدس جمهوری اسلامی در انقلاب اسلامی در نظامی که شعار آن عدالت، استقلال و عدم وابستگی به بیرون است و شعار آن جمهوریت و اسلامیت است،  قانون باید تامین کننده این‌ها باشد. قانونی که وابستگی ایجاد نکند، خلاف استقلال نباشد، قانونی که جمهوریت را مخدوش نکند، قانونی که اسلامیت را کمرنگ نکند و قانونی که عدالت اجتماعی را تضمین کند این می شود یک قانون خوب.
یکی از نمونه های قانوگذاری بد مجلس محترم در همین بهمن ماه امسال بود که  قانون شفافیت مالی و نظارت بر تامین مالی داوطلبان را تصویب کرده است،  بروید قانون را بخوانید من تعجب می کنم، بنده مختصری قانون و حقوق خوانده ام ولی تعجب می کنم از این قانونی که مصوب شده تا به مردم اطمینان خاطر دهد که سیستم نظارت ما بر گردش مالی و عملکرد مالی کاندیداها به گونه ای نظارت می کند که پول کثیف وارد نشود، رای ناسالم خریداری نشود و انتخابات از مسیر خود خارج نشود.
حالا قانون چه چیزی گفته است این را قانون اعلام کرده که کاندیداهای محترم شماره حسابی که مربوط به انتخابات شان است را به ما اعلام کنند که ما روی آن رصد کنیم، که کدام آدم دزد می آید، از در وارد می شود!!! کسی که می‌خواهد دزدی کند از پنجره وارد می شود،  بعد از این مراحل قانون گفته که آدرس در را به ما بدهید!

گرایش سیاسی شما در این سه دوره ای که تشریف آوردید و کاندید شدید دور اول گفتید که اصلاحاتی هستید و در دور قبل شما فرمودید کاندیدای تدبیر و امید هستید؟
من از اول مستقل وارد انتخابات شدم در دور اول هم اعلام کردم که مستقل هستم اگر غیر از این بود شما منتشر کنید

در دوره قبل مواضع شما  اعتدالی بود و یک مسئله دیگر این که چند روز پیش در سخنرانی گفته بودید که نه اصلاح‌طلب هستید نه اصولگرا بلکه اعتدالی هستید؟

نه اعتدالی به آن معنا، این اعتدال غیر از آن حزب اعتدال است منظور از واژه اعتدال بوده است ببینید پس در دور اول مستقل بودم اگر شنیدید شنیده خود را اصلاح کنید اگر دیده اید که دیگر نمی شود دید را اصلاح کرد، دور دوم هم مستقل بودم اگر شما شنیدید شنیده را اصلاح کنید  اگر دیدید که ندیده اید.

اگر اصلاح طلبان از کسی حمایت کنند حتما چیزی در او دیده اند  که حمایت می کنند؟

این مسئله را باید از آنها پرسید چرا که الان حمایت نمی کنند، از آنها بپرسید که چرا دور قبل حمایت کردید ولی الان حمایت نمی کنند، اتفاقاً این گله من را برسانید به این دوستان.

یعنی اگر الان حمایت می‌کردند شما قبول می کنید؟

ببینید داوطلب رقابت انتخاباتی افکار و ایده های خود را عرضه می کند، و کم سابقه است که داوطلبی به یک گروه بگوید به من رای ندهید، تا حالا شنیده اید که یک نفر بگوید به من رنگ ندهید، تبلیغ می کند و از کسی که رای داده است تشکر می کند، بنابراین در دوره قبل، حزب اعتدال و توسعه بعضی از کاندیداهای لرستان را دعوت به گفت و گو می کردند، از بروجرد  آقای دکتر علاءالدین بروجردی بود، بنده از  الشتر بودم از خرم آباد هم عده‌ای بودند، و در لیست اعتدال و توسعه قرارگرفتیم و از ما حمایت کردند در این دوره هم ممکن است برخی ها حمایت کنند، البته حمایت غیر از وام دار بودن است.

یعنی شما می‌گویید که حمایت کردند از شما ولی وامدار نبودید؟
کاملاً نه، نه  نسبت به آنها و نه هیچ حزبی،  نظام سیاسی ما نظام حزبی نیست و کسانی هم که به اسم حزب کار می کنند شبه حزب هستند، حزب ورودی و خروجی دارد، مرامنامه دارد و چارچوب دارد،  نظام ارتقا دارد.  کجای کشور ما نظام حزبی وجود دارد شما یک حزبی مثال بزنید که این ساختار حزبی داشته باشد، پس از سیستم سیاسی ما اصلاً حزبی نیست این یک مسئله و مسئله دیگر مگر می شود سیستم حزبی باشد بعد در قانون اساسی سوگند ای که می خوریم، سوگند تعهد مردمی باشد، شما از طریق حزب بالا بیایید و در مجلس سوگند یاد کنید که حافظ منافع مردم باشید، شما باید حافظ منافع حزب باشید پس به این دو دلیل سیستم ما حزبی نیست، کسانی هم که به اسم حزب بالا می‌آیند سوگند آنها اشکال پیدا می کند، فردا روزی در مجلس می خواهند در اولین روز مجلس قسم یاد کنند در قسم شان هم یاد می کنند که حافظ منافع مردم باشند،  همانجا تعهدشان را نسبت به حزب کنار گذاشته می شود.

 نظر شما در مورد اصلاح طلب و اصولگرا؟

درون این دو طیف همچنان که از معنای کلمه طیف معلوم است طیف یعنی تنوع رنگ، در جریان اصلاح طلب از ارزشی نمازخوان، متدین داریم تا احتمالاً لائیک و بی دین، آدم وقتی وارد جریانی می شود باید بپذیرد که در کنار این دو طیف قرار بگیرد،  من این مسئله را هضم نکردم و نرفتم در جریان اصولگرا متدین نماز شب خوان هست لقمه حرام سرسفره نمیبرد هست کسی که مامله می‌کند این را بساطی برای نان خودش تعریف کرده دغدغه اصول ندارد وقتی که این طیف ها تعریف می شود و نظام کشور ما نظام سیاسی نیست من تشخیص دادم.  اگرچه من تاکنون ضرر کردم به خاطر اینکه مستقل بودم چون از دو طرف خوردم ولی نگاه کردم وقتی وارد این کیف بشوم باید بپذیرم کنار اینها بنشینم اگر می دیدم یکی از این ها طیف کاملی بی شائبه است شاید میرفتم داخل این حزب ها  ولی واقعاً  تردید دارم  ببینید اگر کسی مرام سیاسی داشته باشد  وقتی ببیند از مرام سیاسی خارج شده آن را از حزب خارج می‌کند ولی شما کدام حزب را دیده اید که یک نفر را خط بزند این کار را نمی‌کند چون  حزب نیستند یک نفر دزدی هم می کند آبروریزی هم می کند ولی هیچ حزبی کسی را خط نمی زند چون حزب به معنای حزب سیاسی نیستند به معنای یارگیری رقابتی است هر کسی یار بیشتری داشته باشد این اشکال اساسی است

شما می‌گویید که نه اصلاح طلب هستیدو نه  اصولگرا،  مستقلی که چه جور گرایش فکری دارد؟

مستقلی که وابستگی به جناح های سیاسی ندارد وامدار جناح ها نیست میخواهد وکیل مردم باشد

نسبت به انقلاب چطور؟

در بخش بعدی به گمان خودم در دسته نیروهای انقلابی هستم.

 این نیروهای انقلابی کدام ها هستند؟
من از زمانی که دانشجو بودم عضو بسیج دانشجویی بودم و همچنین سوابقی مثل مسئول بسیج دانشجویی دانشکده، مسئول بسیج اساتید استان، مسئول بسیج اساتید کشور، معاون پژوهش بسیج  اساتید کل کشور نیز بوده ام، در حال حاضر هم  معاون پژوهش بسیج دانشگاه فرهنگیان کل کشور هستم که  این می‌تواند در دستهفعالیت های انقلابی دسته‌بندی شود،  یک شاهد دیگر هم دارم شما اسم  جشنواره شهید چمران رو شنیدید؟! حضرت آقا فرمودند شهید چمران استاد تراز انقلاب است، سازمان بسیج اساتید کشور بر اساس این فرمایش حضرت آقا در جشنواره شهید چمران از بین ۷۰ هزار عضو هیئت علمی کشور، از ۱۲ الی ۱۳ به عنوان استاد تراز انقلاب لوح تقدیر با امضاء سردار سلامی اعطا نمود که بنده هم یکی از این افراد بودم.

 در این سه دوره ای کدام گروه انقلابی به سمت شما گرایش پیدا کرد، بیانیه دادند و یا از شما حمایت کرد؟

حمایت کردند،  اولاً در نظام ایل و عشایر و قبیله ی ما،  جناح های سیاسی منتظر می مانند که مردم تصمیم شان را بگیرند و بعد آنها هم پشت سرشان راه می افتند که جا نماند، همین هایی که دو دوره قبل از من حمایت کردند چه زمانی حمایت کردند فکر می کنم سه یا چهار روز مانده به انتخابات،  این زمانی است که مردم تصمیم شان را گرفتند و اینها برای این که جا نمانند وقتی می‌گویم نظام ما حزبی نیست، حزب جریان سازی می‌کند حزب برای مردم مسیر را روشن می کند، نمی ماند تا مردم تصمیم بگیرند.
الان همه تصمیم می گیرند،  مثلاً  برخی از فرهنگیان سلسله، یک طیف انقلابی و بخشی از شورای ائتلاف از من حمایت کرده‌اند.

یک طرح در مجلس مطرح شده به اسم طرح شفافیت آرای نمایندگان نظر شما در مورد این طرح چیست؟

برخی از کارهای این مجلس فعلی کارهای نمایشی است مثل همان شفافیت مالی یک کار نمایشی است، پس از اینکه مورد هجمه عمومی قرار گرفتند گفتند شفافیت مالی، و برای آن هم  قانون نوشتند،  ابلاغیه این قانون را به ما دادندکه  به عنوان کاندیدا امضا کنیم، بعد همان قصه ای شد که عرض کردم. قانونی که نه جامع و نه مانع و نه صریح و نه گویا است و  هیچ کدام از ویژگی های قانون خوب را ندارد.  در بحث شفافیت هم همین گونه است وقتی در مقابل افکار عمومی مورد یک  هجمه ای قرار گرفتند، گفتند بحث شفافیت آرای نمایندگان را مطرح کنید من هم معتقدم مادامی که نمایندگان محترم ما در مجلس شورای اسلامی با مردم صادقانه گفت و گو نمی کنند قانون شفافیت آرا لازم است، در شرایط عادی ممکن است لازم نباشد ولی وقتی می بینیم خواننده محترم یک حوزه انتخابیه در تهران رای به استیضاح می دهد ولی در شهرستان می گوید که من رای ندادم یا عکس آن پس باید قانون شفافیت وجود داشته باشد چون وکیل اجیر است.

پس شما در شرایطی موافق هستید؟

بنده می گویم چون فضا و اقتضا می کند باید این قانون باشد ولی عرف قانونگذاری این نیست.

− خود شما در صورت ورود به مجلس تحت هر شرایطی رای خود را اعلام می کنید؟

چون بنا ندارم حرف ناحق بزنم پس از گفتن آن نگران نیستم

همان بحث شفافیت  اموال شما موافق هستید؟

بله

الان حاضر هستید اموال تان را اعلام کنید؟

یکنفری سوالی داشت و  گفت آقای دکتر شما قول می‌دهید که بیشتر از ۷ میلیون تومان حقوق نگیرید من گفتم که من استاد دانشگاه هستم و استاد تمام  پایه ۳۱ هستم،  همین الان خیلی بیشتر حقوق می گیرم،.
در تامین هزینه های انتخاباتی، هیچ کسی به بنده کمک نکرده و از کسی هم کمک نگرفته ام، در دور اول و در فضای فامیلی فقط یکنفر آن هم ۱۰۰ هزار تومان کمک کرد، و از هیچ کس قبول نکردیم چون هزینه اضافه نکردیم ما دو سه نفر از اعضای خانواده مون هیات علمی هستیم  وپنچ، شش نفر هم پی اچ دی داریم و  یک نفر هم صندوق دار است، بنابراین چون هزینه غیرمعقول و خارج از عرف نداشتیم از جای و کسی کمک نگرفتیم، در این دوره هم تا همین لحظه‌ای که در خدمت شما هستم از هیچکس کمکی نگرفته ام، خیلی هم هم اصرار داشتند.
این مسئله باید تداوم پیدا کند این شفافیت مالی از کجا آوردی در کل دنیا خیلی وقت است که حل شده است. در همین دنیای مادی و غیر دینی حساب ها آنقدر کنترل می شود که اگر در حساب یک نفر به یکباره پولی بیاید به سراغ آن شخص می روند می پرسند که این پول از کجا آمده است.  اما ما می گذاریم به جیب می زنند و با خاور از کشور خارج می شوند بعد اسم آن شخص را هم اختصاری می‌گوییم.
بنده یک آپارتمان در تهران در منطقه سعادت آباد دارم و خانه پدری مان را  با برادران ساختیم هر کدام یک واحد و یک ملک تجاری با برادرم داریم که او هم استاد دانشگاه لرستان است، ارزش آن را نمیدانم که در الشتر در خیابان آیت الله بروجردی است، در بروجرد یک دانشگاه علمی کاربردی داریم هیئت امنایی هست و من هم یکی از اعضای هیئت امنای آن هستم، در آن دانشگاه هم اموالی که مربوط به دانشگاه است مثلاً یک قطعه زمین من آنجا دارم که وابسته به آن دانشگاه بوده و دارمو  یک ماشین توسان  ۲۰۱۵ دارم.

به نظر شما از چه روشی می توان برای تبلیغات یک نماینده تراز انقلاب استفاده کرد؟ و روشهای نامتعارف تبلیغات انتخاباتی چیست؟

پاشنه آشیل ونقطه آسیب ورودی مجلس ما روش غلط و نادرست تبلیغات است، ببینید ما کاری کردیم که مردم حرف کاندیدا را نشنیده برنامه را ندیده و نشناخته رای می‌دهند ما باید این روش را تغییر دهیم. الان  عرف سنتی ما این شده که ما هم می رویم در خانه فامیل، سلام من فلانی هستم خداحافظ شما، به من رای دهید.
کجای منطق شایسته سالاری و شایسته گزینی و انتخاب برتر و انتخاب اصلح این است این را خیلی زود باید تغییر دهیم این را رسانه‌ها باید تغییر دهند، قانون باید تغییر کند اگر نظام جامع انتخابات ما خوب تدوین می‌شد و اجرا می شد، مسیر را اصلاح می‌کنیم  اگر مسیر را از این فضای عشایری و سنتی و  تعارفی و سوگند یاد کردن و رودربایسی ایجاد کردن به سمت گفت و گو تغییر یابد، آن وقت خیرالموجودین بالا می آیند، این خیرالموجودین یک مجلس قوی تشکیل می دهند مجلس قوی یک دولت قوی تشکیل می دهد کشور درست می شود، ولی مادامی که ورودی مجلس ما این شکلی است مجلس خوب شکل نمی گیرد، اگر مجلس ضعیف باشد دولت ضعیف هم خواهد بود. مسیر انتخابات را از مسیر سکوت چهره به چهره تغییر دهیم به مسیر گفت و گو و مناظره تا مردم محک بزنند  که اگر من و شما رقیب بودیم مردم راحت تر می توانستند تشخیص دهند کدام یک برتر است است، باور میک نید که خیلی از مردم هنوز صدای تعدادی از کاندیداها را نشنیده اند، ای کاش فضایی رسانه‌ای به گونه ای می شد که در همین اینترنت در همین فضای مجازی به مردم اعلام می شد هر شب ساعت ۹ تا ۱۲ به جای اینکه خانه به خانه برویم جلسه بگذاریم همه آنلاین باشند کاندیداها بیایند گفت و گو کنند و محک بخورند، اصلاً انتخابات مقام مقایسه است، مقایسه باید کنار هم باشد، مقایسه که کنار هم نباشد به مردم چقدر کمک می کند این را درست کنید که درست می شود.

مشکلات اصلی استان و حوزه انتخابیه شما چه مورادی است و چه برنامه‌ای برای رفع این مشکلات دارید؟

در استان ما نتوانسته ایم، منابع مالی قابل توجه و با دوام تعریف کنیم، استان هایی که توانستند کمی پیشرفت کنند منابع پایدار مالی برای خودشان تعریف کردند، مثلاً وقتی گفته‌اند درصدی از منابع مربوط به استخراج نفت و گاز برای این استان است این می شود منابع پایدار و قابل اعتماد، برای استان لرستان باید منبع بادوام تعریف کرد منبع با ثبات تعریف کرد منبعی غیر از اعتبارات متمرکز، آن منابع بادوام و مستمر منابعی  هستندکه گاهی مربوط به ترانزیت کالا است، کریدورهای شمال-جنوب و عبور و مرور هایی که انجام می شود، مهمترین منابع منبع حق آبه استان. اتکای استان دائماً به منابع متمرکز تهران است که سهم ما از آن اعتبار بسیار ناچیز است، دویست و پنجاه هزار میلیارد  برای اشتغالزایی در کشور گذاشته اند استان ما با یک میلیون و ۷۰۰ هزار جمعیت ۷ درصد از آن دویست و پنجاه هزار میلیارد را دارد به هیچ جا نمی رسد و هیچ کمکی به ما نمی کند مگر اینکه اعتبارات درونی تعریف کنیم در منطقه جنوب لرستان استخراج نفت و گاز یک ذخیره بسیار خوب است از محل استخراج و فروش همان نفت و گاز می توانیم منابع پایدار برای استان تعریف کنیم پس یکی از اشکالات اساسی در حوزه اقتصاد استان این است که منابع پایدار نداریم.
در حوزه انتخابی هم همینطور در حوزه انتخابیه سلسله و دلفان هم اشکال کار این است که ما منابع پایداری برای مردم تعریف نکرده‌ایم که اتکای شان اول به آن باشد منابع مردم به همان روش سنتی کشاورزی و باغداری و دامپروری سنتی است، و یک اتکای خاص تعریف نکردیم، یک خوشه اقتصادی تعریف نکردیم که در آن خوشه اقتصادی ما منبع پایداری برای مردم تعریف کنیم.
خوشه اقتصادی یعنی اگر کسی زمین دارد باغ ایجاد می کند درآمد آنها می برد و کسی که زمین و باغ ندارد آن محصول را می گیرد و فراوری می کند آن هم سود خود را می برد این فراوری احیاناً بسته بندی می شود آن هم سود خود را می برد یک نفر هم اینها را از استان خارج می کند این می شود یک خوشه اقتصادی،  بنابرین ما یک منبع قابل توجه و پایدار در استان و در حوزه انتخابیه نداریم.
با وجود ظرفیت‌های بالا، خام‌فروشی یک مشکل ملی و استانی است، ظرفیت معادن سنگ شرق استان یک نمونه از این خام فروشی است،خام فروشی فقط نفت نیست منابع زیرزمینی را وقتی که خام صادر می‌کنند هم خام فروشی است، منابع کشاورزی را هم وقتی که خام صادر می کنند خام‌فروشی است، فرقی نمی‌کند ما سالها نفت را از زیر زمین استخراج می کردیم بشکه بشکه خارج می کردیم این یعنی خام‌فروشی حالا امروز اگر کشاورزان نورآباد کشاورزان الشتر و کشاورزان استان لرستان محصولاتشان را از روی زمین بر می دارند با  کامیون و گونی از استان خارج می‌کنند، این یعنی خام‌فروشی  و خام‌فروشی یک معضل است.
خام‌فروشی محصول بخاطر نبود صنعت است که موجب کاهش درآمد می شود، در  الشتر و نورآباد عسل با کیفیت بالا تولید می شود،  اگر همین عسل  را که با سبد های عجیب و غریب در ظرف هایی می ریزند که آدم رغبت نمی‌کند به آن نگاه کند همین رامی فروشند، یک روزی مهمان معاون بنیاد علمی نخبگان بودم، برای ما آب جوش آورده بودند کنارش یک بسته بود من فکر کردم شکر است گفت این شکر نیست و عسل است، گفت یک  جوانی آمده عسلی هایی را که تا حالا تولید می‌کرده و با سبد و دبه اینها کیلویی ۱۰۰ هزار تومان میفروخته، این را تبدیل کرده به بسته های کوچک به اندازه بسته های شکر که با این کار،  درآمد آن ۱۰ یا ۲۰ برابر بیشتر شده بود. در الشتر و نورآباد ما تولید عسل با خیلی عیار بالا انجام می شود اگر توانستیم این را ببریم در فراوری بیشتر در بسته بندی ها و استفاده از ظرفیت های صنعتی آن وقت درآمدهای مردم افزایش پیدا می‌کند، این خام‌فروشی یک معضل جدی است در همه بخش آن خام‌فروشی در بخش محصولات زراعی محصولات باغی محصولات شیلات معادن یکی از بهترین ظرفیت‌های معادن در نوراباد است هنوز از آن هیچ استفاده ای نشده است و حتی خام هم فروخته نمی شود بنابراین احیای ظرفیت های موجود و پرهیز از خام فروشی و راه برون رفت از این رکود اقتصادی است.

 

بعد از ورود به مجلس شما چقدر خود را به رسانه ها و افکار عمومی پاسخگو می دانید و برنامه ای دارید که ماهیانه یا چند وقت یک بار نشستی با رسانه ها و مردم بگذارید؟

من فکر می کنم در بین کاندیدا های حوزه انتخابیه خودم و با احتیاط، شاید در کاندیداهای استان اگر شما ۵ نفر رسانه ای نام ببرید احتمالا یکی از آنها من هستم حالا قضاوت با شماست من احتمال می دهم، در حوزه ی انتخابیه ی خودم کاملا با اطمینان بگویم ولی در استان هم شما رصد کنید در فضای مجازی یک جستوجو کنید من مثل خود شما زیادی رسانه ای هستم چون رسانه رو حق خودم مردم می دانم، که با مردم گفت و گو کنم بنابر این رسانه یک ظرفیت دو طرفه است. ظرفیتی برای من و شما که با مردم صحبت کنیم، گزارش دهیم و در مورد عملکردمان با آن ها صحبت کنیم و حق مردم هم هست که ببیند، بشنوند و قضاوت کنند. بنابراین اصلا یک آدم رسانه ای هستم کارشناس برنامه های مختلف تلوزیونی هستم، در شبکه های مختلف مکرر برنامه داشتم برنامه زنده و برنامه ضبط شده، وقتی در همدان بودم پای ثابت صدا و سیما بودم یعنی من علاقه‌مندی خودم را عرض می کنم که علاقه مندی به رسانه و اعتقاد بر اینکه رسانه یک ظرفیت دو جانبه است هم برای بیننده هم برای کسی که روبروی مردم نشسته است.

در فضای اینترنت سرچ کنید و می بینید که پای من به رسانه باز است البته از همین دوربین شما یک گله گی کنم پای من به همه رسانه‌های کشور باز است به جز لرستان به همه بگویید من در رسانه های استان های مختلف سال گذشته سفر کردم، همه استان ها با برنامه زنده آنها صحبت کرده اند به غیر از لرستان، کوزه گر از کوزه شکسته آب میخورد در لرستان یا وقت نبود یا ما نرفتیم.
در استان های مختلف در نشست های خبری مختلف رفتم در برنامه‌های پربیننده آنها رفتم در برنامه‌های مختلف آن ها شرکت کردم از سیستان و بلوچستان تا خوزستان تا گیلان تا خراسان شمالی تا خراسان جنوبی تا اصفهان تاهمه هرکجا رفتیم به عنوان یک مدیردانشگاهی دعوت کردند و گفت و گو کردیم اما در لرستان دعوت نکردند،  احتمالاً مصلحتی دردر کار بوده است.

جلوی همین دوربین آقای ابراهیمی در مصاحبه‌ای که با ایشان داشتیم به صراحت مدعی شدند که جنابعالی باعث رد صلاحیت ایشان شدید؟  گفتند هر جایی که طرفدار های شما و خود شما رفتید گفتید، حتی ما گفتیم شایعه بوده که گفتند بله ایشان بودند من را رد صلاحیت کردند بعد ما از آنها پرسیدیم که فیلمی هم بوده که ایشان گفته اند من می توانستم این کار را انجام دهند رد صلاحیت کنم.

بله الان هم می‌گویم ارتباط هایی دارم  توان رد صلاحیت با ارتباط متفاوت است من همین الان به شما عرض می کنم  اولاً اگر ایشان گفته اند که من  ایشان را رد صلاحیت کردند من خواهش می کنم از هیات نظارت که آنها پاسخ دهند اگر من ایشان را رد کرده‌اند پس چرا تایید کردید.

خوب شاید ایشان نامه‌ای از جایی که رفتند مثل  بعضی ها!

این حرف مال کسی است که ساز و کار را نمی شناسد، سند این حرف برای کسی است که عوام زده است ما که خودمان می دانیم چه کاره هستیم  من خواهش می کنم که شورای نظارت  اگر قبلاً به او نه گفتند به چه دلیل رد شده  الان به او بگویند.

ایشان مدعی بودند که شما هر جایی که رفتیه اید، گفته‌اید که کار شما بوده است!

نه دیگر اگر شما رسانه ای ها دقیق باشید

نه اصلاً شما شنیده هایی که اصلاً اعتبار ندارند را تکرار کنم اصلا قشنگ نیست

 ادعای ایشان را می گوییم و از شما می پرسیم که این مسئله درست است یا خیر موضع ما بی‌طرفانه است!

این که خود او یا طرفداران او حرف مبتذل و زشتی را زده باشند مثل این که من بگویم نماینده فلان رفتند یک حرفی را زده اند  این حرف ها به قول عشایری خودمان خاله زنکی است  طرفدارهای یک نفر رفته اند یک چیزی را گفتند اگر طرفداری یک حرفی را زده و شما مستند دارید ما به او تذکر می دهیم اگر یک حرفی را یکجایی زدند کسی هم ندیده و مستندی هم وجود ندارد

 پس شما نفی می کنید؟

اتفاقاً ارتباطات خود را نفی نمی کنم  وقتی می‌گویم یک آدم با تجربه قبلی هستم من استاد دانشگاه تهران هستم خیلی از این آقایان همکاران من در دانشگاه تهران هستند چرا تعجب می کنید که ارتباط دارم، آیا اشکال داره که ارتباط داریم وانگهی بی‌تقوایی یعنی مدرک سازی یعنی پاپوش درست کردن پناه بر خدا از بی تقوایی اگر من به شما عرض کنم کاش از اون بپرسید اگر مدرکی است دارند که من ایشان را در دوره قبلی رد کردم  خواهشاً حیا نکند و پخش کند.

مایل به اجماع با کسی در سلسله یا دلفان هستید ؟

اساس انتخابات رقابت است. ولی یک واقعیت های میدانی در عرصه ی رقابت است که انسان از آن شاخص ها و استانداردهایش پایین می آید وقتی می بینید درشهرستان های سلسله و دلفان یک بخشی از جامعه که بخش قابل توجهی هم هستند به جای توجه به شایسته سالاری به تعصب ها می پردازند شما ناگزیر می شوید آن واقعیت را بپذیرید. در واقع مبتنی بر همین واقعیت در دوره ی گذشته من کنار رفتم، انتخابات ۱۳۹۰٫ چون یک اجماع بود،  یعنی در واقع وقتی منطق عموم مردم و توده ی مردم همراهی نکرد، تشخیص دادم که کنار رفتن به صلاح من است.

یعنی به سود آقای سوری شما کنار رفتید؟

نتیجه آن انتخابات به سود آقای سوری شد، ببینید آقای سوری مدیر توان مندی و باشخصیتی و سالمی هستند، آقای سوری انسان سلیم النفسی هستند. در دوره ای که نماینده بودند در بحث عزل و نصب ها زیاد دخالت نمی کردند، ی خودشان را به آب و آتش نزدند این خیلی خوب بود، من کنار رفتم که نتیجه آن به نفع ایشان شد، البته. کنار رفتن من خواست عمومی مردم بود. همچنان که الان خواست عمومی مردم این است که بقیه کنار بروند.

در حال حاضر فعالیت اقتصادی دارید؟

خیر

به نظرتان برای کسی که رای می آورد و نماینده می شود فعالیت اقتصادی مفید است یا مضر؟

علاقه ای به فعالیت اقتصادی ندارم در حال حاظر که نماینده نیستم خیلی کاراقتصادی انجام نمی دهم، کارعلمی که انجام می دهم . درآمد وسود هم دارد اما این کار غیرمرتبط با کارهای علمی نیست.

تخصص شما دقیقا در چه حوزه هایی است؟وتوان حضور درکدام یک از کمسیون های مجلس را دارید؟

رشته تحصیلی من زبان و ادبیات عرب است، دکترای زبان وادبیات عرب را دارم، فوق لیسانس حقوق خصوصی از دانشگاه قم گرفتم، ادبیات عرب را از دانشگاه تهران گرفتم و در مدتی که در دانشگاه هستم از ۱۳۷۹تاامروز درمجموعه دانشگاه ها مسئولیت داشتم، معاون آموزشی دانشگاه بودم که معاون نمونه کشورشدم، معاون دانشجویی دانشگاه بودم که معاون دانشجویی نمونه کشور شدم، در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان معاون پژوهشی هستم. همچنین رئیس  دانشگاه پیام نور بودم به همین اعتباربه طور طبیعی من در کمسیون آموزش تحقیقات انشالله حضورخواهم داشت وفکر می کنم آن جا هم به دلیل تجربه ای حضور در دانشگاه ها و پیشینه ی آموزش و پرورش بیش از خیلی افراد می توانم کمک کنم. کمیسیون آموزش هم دقیقا مبتنی بر همین دو است یعنی آموزش و پرورش، در آموزش عالی من تجربه تدریس در تمامی مقاطع را دارم  و معلم ابتدایی بودم،راهنمایی،دبیرستان،پیش دانشگاهی تجربه ی تدریس در همه ی این ها را به عنوان وظیفه داشتم .

وظیفه نظارتی مجلس، چگونه و با چه سازوکاری به بهترین شکل ممکن محقق خواهد شد؟ این وظیفه نظارتی در سطح استان به چه نحوی و با چه سازوکاری خواهد بود؟
از لحاظ حقوقی وظیفه نظارتی نماینده تعریف شده است یک بخشی از وظیفه ی نظارتی نماینده از طریق کمسیون اصل ۹۰است یک مرجع قدرت مند نظارت کامل و جامعی می تواند داشته باشد و بازوی اجرایی خوبی برای مجلس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی است ،یک بخش از آن به وسیله دیوان محاسبات است مجلس از طریق آن می تواند در واقع نظارت خود را اعمال کند یک بخش هم نظارت بر اجرای قانون به معنای عام است قوانینی که مصوب شده است دولت باید اجرا کند و نظارت کند که آیا اجرا شده یا نه؟ و لذا شان نظارتی نماینده یک شان بسیار بزرگ و روشن است این شان نظارتی به درون حوزه انتخابی هم بر می گردد، به دلیل اینکه یکی از ابزار های نظارتی سوال پرسیدن است، تذکر دادن است، استیضاح کردن است، علاوه بر نطقی که خیلی مهم است مهم تر از آن ۳ مورد، نطق پیش از دستور نماینده است بنابراین اینها ابزارنظارتی نماینده هستند. وقتی در حوزه انتخابی خود در استان یا در هر کجا کشور در حوزه ارائه خدمات، در حوزه اجرای قانون، در حوزه انجام وظیفه قصور کوتاهی و یا انحرافی ببیند از وزیر و دولت سوال می پرسد، پیشنهاد استیضاح می دهد، تذکر می دهد این ها بخشی از همان نظارتی است که  اگر نمایندگان در این بخش به خوبی ایفای نقش کنند ضامن تداوم حرکت صحیح دولت هستند، مجلسی که در نظارت خود تسامح کند چشمانش را ببندد و به هر دلیلی کوتاهی کند خواسته یا ناخواسته به انحراف دولت کمک کرده است که از مسیر اجرای قانون منحرف شود، سلیقه ای عمل کند و عواقب آن مشخص نیست و معلوم نیست چه اتفاقی می افتد!

نظر شما درباره تضارب آراء ها در ستادها و فضای مجازی چیست؟
من همیشه به دوستانم توصیه می‌کنیم که به آرامش را حفظ کنند، البته آرامش با توصیه حفظ نمی شود، بلکه با رفتارم توصیه این را انجام می‌دهم. گاهی ممکن است با رفتار خطای خودم آشوبی بر با کنم. به طور کلی آرامش، انصاف، دروغ باشد از خود شخص منتقل می شود اطرافیان هر کس مثل خود آن شخص هستند

یک کلیپ از شما در فضای مجازی منتشر شده که به پشت تلفن به شما گفتند آقای نوربخش از شما حمایت کردند، اما ایشان بیانیه دادند که ما از هیچ کس در انتخابات اعلام حمایت نمی کنیم جریان را توضیح بفرمایید؟
وقتی مشغول سخنرانی بودم، برخی از دوستان گفتند که تیم آقای نوربخش از ما حمایت کردند شما هم اعلام کنید، اما گفتم مطمعن نشوم چیزی اعلام نمی کنم. از دوستان خواستم که با دوستان در نورآباد تماس بگیرند، که یه نفر از نورآباد این مسئله اعلام کند. با مسئول ستاد ما در نورآباد تماس که در جلسه ای که آقای نوربخش با خانواده نزدیکان خودشان تشکیل داده بودند، حضور داشت یک نفر در آن جلسه گفت که آقای نوربخش از من حمایت کرده اند. البته من قضاوتی نکردم ولی مسئول ستاد ما تلفنی پشت میکروفون اعلام کرد که از ما حمایت شده است. حالا در فضای بد اخلاقی مجازی برخی ها گفته اند که آقای نوربخش پشت خط بوده در حالی که شخص پشت خط، مسئول ستاد بود.

در انتخاب مدیرکل های استانی و شهرستانی دخالت خواهید کرد؟
از موضع نظارتی می شود از مدیران شایسته حمایت کرد، مدیران ضعیف را نقد کرد، ولی نباید کار مردم را رها کرد و به جای آن به عزل و نصب پردازیم

شما در دفاع مقدس حضور داشتید؟
بله هم پدر بنده و هم عمو هاب من بسیجی بوندند خود من مدت کوتاهی در جبهه کردستان منطقه بوکان بسیجی بودم. من آن زمان سال سوم دبیرستان بودم و جسه ی کوچکی داشتم به همین دلیل من را ثبت نام نکردند ما دو نفر بودیم که بدون ثبت نام از الشتر بین راه در یکی از کاروان ها سوار شدیم، زیر پای یکی از همشهری هایمان نشستم این گونه ما به بوکان رفتیم به مدت دو ماه آنجا بودیم

آخرین کتابی که خواندید چه کتابی بوده است؟
یک کتابی هست به نام نگاه انتقادی به مدیریت دانشگاه هاروارد، کسی که ۳۰ سال رئیس دانشگاه هاروارد انتقاد می کند که دانشگاه‌های ما از رسالت اصلی خودشان که همان از تربیت است فاصله گرفتند. حضرت امام می فرمایند؛ دانشگاه کارخانه ی آدم سازی است و مهم تر از هرچیزی آدم می سازد. این جدیدترین کتابی بود که خوانده بودم

آیا می دانید حقوق نماینده مجلس چقدر است؟
دقیق نمیدانم، ولی تا جایی که می دانم همکاران دانشگاهی من حقوق مجلس را نمی‌گیرد.
به نظر شما حقوق نمایندگی مجلس کفایت می کند؟
نمی دانم، به مدیریت اقتصادی زندگی افراد بر می گردد. اگر چه نمایندگی هزینه هایی دارد و موکلین انتظاراتی دارند، ولی با توجه به هزینه هایی که نمایندگی دارد کفایت نمی‌کند.

نظر شما در مورد توانمندی دفاعی و کاهش سال به سال بودجه دفاعی کشور چیست؟
تاریخ مصرف این سوال گذشته است، اما امروز همه می دانند که اگر قدرت بازدارندگی نداشتیم معلوم نبود قربانی کدام دشمن وحشی می‌شدیم. کم شدن بودجه کمال بی انصافی است امروز آحاد مردم فهمیده اند که خط مقدم ما سوریه بوده است. بودجه کشور در حال حاضر هزار میلیارد تومان کسری دارد. طور مطلق کاهش توان بازدارندگی یعنی افزایش آسیب پذیری کشور. آدم عاقل در جایی سرمایه گذاری می کند که ریسک پایین تری داشته باشد. نمی شود ما کشور را آسیب پذیر کنیم و به جای آن زیرساخت ایجاد کنیم، وقتی کشوری امنیت نداشته باشد زیر ساخت های آن به چه دردی میخورد؟

علت عدم موفقیت نمایندگان را در دوره‌های قبل چه چیزی می دانید؟
قابلیت های آنها برای نمایندگی کافی نبود. مقام معظم رهبری در مورد قابلیت نمایندگی فرمودند؛ نماینده باید جوان، انقلابی و کارآمد باشد. کارآمدی یعنی دانش کافی و دانش در حوزه های مختلف. همچنین نماینده نیاز توان سخنوری دارد. متاسفانه سخنور بودن نمایندگان استان ما امروز یک آرزو است. البته بعضی از نماینده ها در برخی از مواقع عملکرد خوبی داشته اند و همه نمایندگان را نباید یکسان قضاوت کرد. اگر مجمع نمایندگان لرستان قوی باشد استان پیشرفت می کند، مثلا اگر در یک تیم فوتبال یک نفر از آنها بدرخشد و بقیه آنها خوب نباشند، آن یک نفر هم حذف می شود. وقتی استان از وضعیت فعلی خارج می‌شود که نمایندگان قوی داشته باشیم. نمایندگی و وکالت دو کلمه است. نمایندگی به معنی عصاره فضائل ملت است و وکالت به معنی توان اقناع است. یک نماینده باید توان اقناع دولت و مخاطب را داشته باشد. اما نماینده‌ای که توان اقناع، دانش کافی، زبان کافی و بیان کافی برای طرح مشکلات را نداشته باشد نمی تواند موثر باشد. بسیاری از کسانی که تاکنون به مجلس فرستادیم از این نقص بزرگ برخوردار بوده اند.

آیا شما سابقه اجرایی دارید؟
من از سال ۱۳۷۹ تا همین امروز سابقه مدیریت اجرایی در دانشگاه را دارم. البته بین این سال‌ها وقفه هایی هم بوده است، اما همیشه مسئولیت اجرایی داشته ام، تمام مسئولیت اجرایی من در حوزه دانشگاه بوده است. در حوزه دانشگاه بوعلی همدان دو دوره در اگر معاون دانشگاه بوده ام، مدیرکل برنامه ریزی پژوهشی دانشگاه تهران بوده ام.

بهترین دولت در طول جمهوری اسلامی به نظر شما کدام دولت بوده است؟
این سوال مخاطب را منحرف میکند نباید قاعده ی ما ترجیح ما افراد باشد. دولت آقای احمدی نژاد گفتمان انقلاب را بیشتر ترویج داد، چون بر روی عدالت، رفع محرومیت، توسعه روستاها، مسکن مهر و کارهایی از این دست تاکید داشت اما به لحاظ ثبات اقتصادی و کنترل اقتصاد دولت آقای خاتمی از بقیه بهتر عمل کرد و در زمینه ی توسعه زیرساخت ها دولت آقای هاشمی بهتر عمل کردند اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بپرسیم شما در هر دولت یک نقطه قوت و یک نقطه ضعف را بیان کنید و قضاوت را به بیننده بسپاریم. اگر از من در مورد دولت اصلاحات سوال کنید من به شما عرض می کنم که نقطه قوت این دولت آن بود که کنترل خوبی روی بازار و نرخ تورم داشتند اما نقطه ضعف آن دولت این است که فضای باز سیاسی از آزادی به ولنگاری رفت البته این مسئله را به طور مکاتبه ای به خود آقای خاتمی گفتم و جواب هم گرفتم. یک تجربه تلخ در دوره آندلس – اسپانیای اسلامی داریم که خیلی شباهت به افت و خیزهای دهه دوم انقلاب دارد. در اسپانیای اسلامی یک دوره مرابتین روی کار آمدند که گفتمان آن ها تقریباً شبیه اصولگرایی بود و بعد از آنها موحدین روی کار آمدند که گفتمان آنها شبیه به اصلاح طلب ها بود. بعد از آن دوره تسامح به ترکیب دین و کفر و به ولنگاری تبدیل شد من یک نامه ای برای آقای خاتمی نوشتم با این مضمون که من یک استاد دانشگاه هستم و پایان نامه من در این موضوع بوده و به ایشان درخواست و پیشنهاد دادم که به مشاورینشان توصیه کنند این مقطع را خوب مطالعه کنند.

نظر شما درباره نفوذ و تاثیرات آن بر جمهوری اسلامی چیست؟

نفوذ آن جایی است که بی شناسنامه ها وارد می شوند چرا که مدیران دوتابعیتی افراد شناسنامه دار در بحث نفوذ هستند.البته لفظ شناسنامه ها را مطالبه به مطلوب نکنید منظور بنده آن افرادی هستند که دوتابعیتی رسمی نیستند یعنی به عبارتی دیگر در واقع فرد دوتابعیتی نیست اما عملی که انجام می دهد عمل یک نفوذی دو تابعیتی است و این مورد بسیار خطرناک تر از مورد دوتابعیتی رسمی است چراکه افراد رسمی دائم در حال رصد شدن و زیر نظر گرفته شدن هستند اما افرادی که در عمل، ماموریت های دشمن را انجام می دهند و نیروی دشمن هستند از این قاعده مستثنا می باشند.

این تفکر که دشمن ما بیکار نشسته است غلط است. او در حال نفوذ همه جانبه و اعمال خواسته‌های خود می باشد و این کار را با افرادی پیش می برد که کسی به آنها شک نمی کند و اصطلاحاً بی تابلو هستند لذا هوشیاری، بصیرت و ذکاوت شرط زمامداری جامعه است.

چقدر با مذاکره با آمریکا موافقید؟

طبق فرمایش حضرت آقا مذاکره با آمریکا هیچ سودی برای ما نداشته و نخواهد داشت و این فرمایش ایشان به تجربه هم ثابت شد. بنده به عنوان مهمان برنامه شما یک سوال از شما دارم که امیدوارم به آن جواب بدهید کدام یک از نماینده ها تا به حال شعار های بهتری داشته اند؟

 معمولاً کسی شعار شاخص نداشته است روی شعار مانور نمی‌دادند و شما اولین شخصی هستید که روی شعار انتخاباتی خود تمرکز کرده اید. این شعارها مباحثی است که رهبر انقلاب به آنها پرداخته آیا هدف شما از انتخاب این شعار ها جذب رای بوده است؟

اتفاقاً جذب رای ندارد و افراد انقلابی بسیار مشکل پسند هستند و به شعارها کمتر توجه می کنند این اعتقاد بنده است و صرفاً شعار نیست من معتقدم که مجلس ما در تراز انقلاب نیست رای آوردن یا نیاوردن برای بنده فرقی نمی‌کند. کسی رای بیاورد که مجلس در تراز نظام باشد من واقعاً ناراحت میشوم از اینکه نماینده آذربایجان در تراز مجلس نیست بنده به عنوان استاد دانشگاه متاسفم از اینکه رفتار شهروندی فلان نماینده در تراز مجلس نیست پس به این نتیجه میرسیم که اگر مجلس در تراز نظام باشد تا بتواند دولت را در تراز نظام بیاورد کار مردم حل می شود به همین دلیل معتقدم شعارهایی که انتخاب کردم به هیچ عنوان برای جذب رای نبوده و نیست که اگر چنین بود به شعار های هیجانی عاطفی، اقتصادی، پتروشیمی، فرودگاه و امثال این موارد توجه می‌کردم.

معتقدم شعار های من مخاطب خاص دارند خواص و نخبگان جامعه مخاطب صحبت بنده هستند نه صرفاً افراد انقلابی. به زبان ساده نماینده انقلابی یعنی شخصی که قابل خرید و فروش نباشد اگر نماینده، انقلابی باشد مجلس انقلابی شکل می گیرد و اگر چنین شود ایران گلستان میشود.

چطور با این شعاری که دارید و معتقد به آن هستید، راجع به موضوع فتنه ۸۸ نظر خاصی از شما ثبت نشده است؟

سال ۸۹ و اگر اشتباه نکنم ۹۱ یا ۹۰ در شب ۹ دی بنده مهمان ویژه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی برنامه بصیرت در شبکه همدان بودم.

در قضیه برجام شما موضع گیری قطعی داشته اید؟

یادم نیست

 

با برجام موافقید یا مخالف؟

این سوال شما مبتنی بر همان سوال مذاکره با آمریکاست که پرسیدید و تنها منفعتی که داشت این بود که موافقان آن خود، شاهد عواقب و نتایج پیش بینی شده شدند و متوجه شدند که هیچ خروجی نداشت.

مذاکره یا مقاومت؟

مقاومت. البته منظور من مقاومتی است که برای آن قاعده منطقی داریم و خردمندانه و هوشمندانه است و مبادا تعریف نادرستی از مقاومت داشته باشیم و حرف بنده این است که اصراری بر مسائلی که نوسان دارد نداشته باشیم

نظر شما راجع به لوایح پالرمو، اف ای تی اف و سی اف تی چیست؟

اساساً با توجه به تجارب به دست آمده در سند ۲۰۳۰ و لوایح اف ای تی اف، سی اف تی و پالرمو یک لایه سطحی مشاهده می شود که در ظاهر لایه خوبی نشان می‌دهد و به شعار های خوبی از جمله مبارزه با تروریسم، حقوق بشر، حقوق مدنی و… اشاره دارد اما همه این لوایح این سطح رویین و ظاهری نیست و اشکال کار اینجاست که موافقان این طرح ها به لایه های زیرین، ملحقات و ضمائم آنها توجه نمی کنند به عنوان مثال مطرح کردن نظارت مالی بر کشورها در ظاهر خوب است اما معرفی کردن برخی کشورها به عنوان تروریست بدین منظور است که تعاملات بقیه کشورها با این کشور مورد نظر، مورد رصد قرار بگیرد و جالب تر اینجاست که تعریف تروریست به نحوی است که برخی اعتقادات و باورهای انقلابی مردم ما را نشانه گرفته شما توجه کنید زمانی که به اسم و به نام و نشان سردار شهید ما را تروریست معرفی می‌کنند مصداق بارز همین حرف بنده است زمانی که گفته می‌شود یک مجلس خوب سر کار بیاید به این دلیل است که با علم و آگاهی و منطق مخالفت خود را با چنین لوایحی اعلام کنند و با دلیل ضعیف باعث تخریب جبهه خودی نشوند. اگر مجلس قوی داشته باشیم برای دفاع از انقلاب می‌تواند با دلایل قوی این کار را انجام دهد و نه احساسی و هیجانی. برخی از افراد حس می کنند که اگر یک آدم متدین خوب را راهی مجلس کنند بسیار کار خوبی انجام داده اند و به این فکر نمی کنند که یک شخص خوب متدین توانمند به مجلس بفرستند که اگر چنین باشد این فرد توانمند مخالفت و موافقتش دارای مبنا است.

با توجه به اشاره شما به سند ۲۰۳۰ و این نکته که جنابعالی در دانشگاه فرهنگیان دارای منصب هستید آیا نسبت به این سند ۲۰۳۰ موضع‌گیری یا مقاومت خاصی داشته‌اید؟

شما باید به این نکته توجه کنید که دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه متفاوت است زیرا به حکومت منصوب است و نباید مثل بقیه دانشگاه ها به آن نگاه کرد. دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه خاصی است که مورد توجه ویژه حضرت آقاست و حساب جدایی از باقی دانشگاه ها دارد و هیچ شائبه ای در مورد سند ۲۰۳۰ در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد من یک خاطره تعریف می کنم برای شما: یک زمانی شخصی به حضرت آقا مطلبی را گفته بودند که این دانشگاه فرهنگیان مهم است و شما یک التفاتی داشته باشید به این دانشگاه و حمایت شما را می طلبد (البته نقل به مضمون) حضرت آقا در جواب می‌فرمایند که در حال حاضر دانشگاه در آن مسیری که من می خواهم نیست. چندی بعد دوباره در جلسه ای، شخصی به آقا عرضه داشتند که به دانشگاه فرهنگیان التفات و توجه بیشتری داشته باشید که در آن جلسه حضرت آقا جواب آن شخص را به شخصی که در جلسه چندی پیش جوابشان را داده بودند ارجاع می دهند. بعد از جلسه عده ای دور آن شخص حلقه می زنند و جواب را جویان می شوند که آن فرد به جمله ای که آقا قبلاً فرموده بودند اشاره می کند که فرمودند بنده در حال حاضر از دانشگاه فرهنگیان راضی نیستم و در مسیری که می خواهم نیست حضرت آقا اردیبهشت سال گذشته تشریف آوردن دانشگاه فرهنگیان و این بدان معنی است که حضرت آقا از دانشگاه فرهنگیان راضی هستند. شاهد حرف‌های بنده این است که در مدیریت جدید دانشگاه تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور از ۳۰۰۰ نفر به ۲۰ هزار نفر و ۴۰ هزار نفر دانشجو افزایش پیدا کرد و دانشگاه توسعه پیدا کرد حضرت آقا هم زمانی که تشریف آوردند بسیار تاکید داشتند که دانشگاه فرهنگیان مهم است و در اینجا شخصیت معلمی ساخته می شود و بعد هم در دستوری به وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان امور استخدامی اعلام کردند که تمام اقدامات لازم و کمک های مورد نیاز را با این دانشگاه انجام دهندد و حرف شما مبنی بر مشاهده اقداماتی در جهت انجام سند ۲۰۳۰ اگر هم اتفاق افتاده باشد استثنا بوده و به صورت قاعده مند و سازمان یافته نیست اما در دانشگاه های دیگر ممکن است چنین چیزی وجود داشته باشد و ما نقشی در معارضه با این طرح نداشتیم.

سال ۸۸ به چه کسی رای دادید؟

سال ۸۸ یادم نیست آقای محسن رضایی بود؟

بله در آن دوره آقایان احمدی نژاد، موسوی، کروبی و محسن رضاییان حضور داشتند که فتنه هم رخ داد.

به آقای موسوی رای دادم.

نظر شما درباره فتنه ۸۸ چیست؟

عرض کردم، قبلاً نظرم را در برنامه تلویزیونی مطرح کرده ام.

نظر شما راجع به عملکرد خواص در فتنه ۸۸ چه بود؟

بنده یک سخنرانی با موضوع “کربلا در کربلا نماند چون زینبی در میان بود ولی چرا غدیر در غدیر ماند” داشته ام. غدیر در غدیر ماند چرا که خواص کار خود را به خوبی انجام ندادند و احتمالا این مطلب در فضای مجازی هم هست.

با ادامه حصر موافق هستید یا محاکمه را لازم می دانید؟

این موضوعات نه دغدغه مردم است و نه در دغدغه بنده. چرا شما با زنده کردن این موضوعات به آن می پردازید؟

یک عده با سر دادن این شعار ها رای کسب می کنند و رای هم می آورند

قطعاً دغدغه مردم این نیست و دغدغه بنده همین نیست مسلماً

 

نظر شما راجع به افراد زیر چیست؟

+آقای احمدی نژاد

_ نوسان های مدیریتی

+مرحوم هاشمی رفسنجانی

_اندوخته ای از تجربه آقای

+سید محمد خاتمی

_ادب

+آقای حسن روحانی

_این سوال سختی است و به فکر نیاز دارد شان و کسوت ایشان اجازه نمی دهد چیزی که در ذهن بنده هست به زبان بیاورم +برادران لاریجانی

_سیاستمداران کهنه کار آقای

+بازوند استاندار سابق

_مدیر عمرانی موفق

+آقای دهمرده استاندار اسبق

_خستگی ناپذیر

+آقای خادمی استاندار فعلی

_آرام

+شیخ محمد محمدی

_تکرار توقف

+نماینده فعلی شهرستان سلسله و دلفان آقای رستمیان

_ترویج بد اخلاقی

برنامه جنابعالی درباره رفع مشکلات کلان اقتصادی چیست و چه نظری راجع به اقتصاد مقاومتی دارید؟

برنامه مورد توافق و مصوب کشور، ایده اقتصاد مقاومتی است. با این تعریف که اقتصادی درون زا و متکی به درون داشته باشیم که راه برون رفت از مشکلات فعلی است. بحث مقابله با خام‌فروشی و عبور از اقتصاد تک محصولی حاصل از فروش نفت ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف می شود. اگر ما معتقد باشیم که اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصاد درون زا مبتنی بر توانمندی‌های درونی باشد آن زمان است که می توانیم وابستگی های خود را به نفت کاهش داده، محصولات غیر نفتی افزایش داده ، تنوع درآمدی ایجاد شده، آسیب پذیری خود را در تعاملات با دنیا کاهش داده  و در مقابل تحریم‌های احتمالی راه های جایگزین داشته باشیم.

به نظر شما مشکل اصلی درباره فساد ها و اختلاس ها دزدی ها بازی ها و رانت ها چیست و چه راه حلی دارد؟

عموما افرادی که برای رسیدن به قدرت از روش های ناسالم بهره می گیرند برای تداوم قدرت خود نیز به همان روش های ناسالم پناه می برند که می توان به رانت بازی، معامله کردن و کج دستی اشاره داشت.

اگر ورود افراد به عرصه مدیریتی با سلامت باشد می توان تضمین کرد که تداوم آن نیز با سلامت نفس همراه است.

نقش نهادهای نظارتی در مبارزه با این مفاسد چگونه است و چطور می توان این نقش را تقویت کرد؟

عمل به وظیفه خودشان که چیزی جز قانون نیست. در قبل مردم کمی ناامید بودند اما اکنون بارقه هایی از امید در مردم به وجود آمده است دستگاه قضایی مسئولیت مقابله با همین مشکلات مالی را دارد.

سازمانهای نظارتی متکی به دولت چطور می‌توانند با سازمان های نظارتی متکی به قوه قضاییه همکاری لازم را داشته باشند؟

صادقانه برای اجرای قانون اصرار کنند و هر دو قانون را به خاطر اختلاف سلیقه زیر پا نگذارند.

نماینده هم می تواند نقشی داشته باشد؟

بله حتماً باید نظارت بکند چرا که نظارت بر اجرای قانون وظیفه نماینده است.گاهی گروه ها در منازعات سیاسی کاری انجام می‌دهند که نتیجه آن کار به ضرر مردم است و این اقدام را صرفاً برای مقابله با جناح مقابل خود انجام می دهند.

نظرتان را درباره قوه قضاییه و آقای رئیسی بفرمایید

آقای رئیسی در انتخابات عاقبت به خیر شد و امید خیلی از مردم در قوه قضاییه به ایشان است و ما نیز برای ایشان دعا میکنیم که مردم امیدشان نسبت به ایشان از بین نرود. مسیر کشور در راهی بود که باعث ناراحتی و نگرانی خیلی ها از جمله خود من شده بود و در پرتگاه خطرناکی قرار داشتیم و ایشان در این مقطع به عنوان یک منجی عمل کردند و امیدواریم به بهترین نحو و وظایف خود را انجام دهند.

مهمترین معضل یا معضلات فرهنگی استان از نظر شما چیست؟

به لحاظ پیشرفت و توسعه یافتگی، شاخص‌های پیشرفت و توسعه فرهنگی خوبی نداریم در حال حاضر افراد و جریان های خاص شروع به میدان داری نکرده‌اند و دارای جامعه ای عوام زده از جهت فرهنگی هستیم. ای کاش مردم اعتماد به نفس و سطح مطالبه‌گری خیلی بالایی داشته باشند تا این مسائل فرهنگی اصلاح شوند اما وقتی این سطح مطالبه‌گری پایین باشد، توسعه فرهنگی رخ نمی دهد. پذیرش سلایق مختلف، مدیریت های ضعیف و کنار آمدن با مشکلات یک آسیب فرهنگی است.

قومیت گرایی نقطه ضعف یا قوت؟

این مقوله به‌عنوان تعصبات قومیتی امتیاز محسوب نمی شود.اما تنوع قومیتی یک مزیت به شمار می رود ایران به تعبیری یک کشور موزاییکی تلقی می شود که این موزاییک ها در کنار یکدیگر یک سنگ فرش خوب را ایجاد می‌کنند. تنوع قومیتی ماهیتاً فرصت محسوب می شود همانند تنوع اقلیم، آب و هوا، منابع و… یک ظرفیت است اما اگر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشود تبدیل به تعصب، تقابل و تنازع شده و تبدیل به تهدید می شود.

با توجه به اقلیم موجود ما این حجم از کنسرت ها فرهنگ ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد یا خیر؟

تناسب و سنخیت این برنامه ها با اقلیم ما مهم است. حفظ مولفه های خرده فرهنگ ها یک ظرفیت است و حذف آنها یک آسیب. اگر هر بخشی از خرده فرهنگ های ما حذف شود مثل این است که بخشی از هویت تاریخی ما از بین رفته. بنابراین حفظ هویت های فرهنگی ما لازم است و اگر این بخش از کارهای هنرمندان ما با فرهنگ و بوم ما تناسب و سنخیت داشته باشد بسیار خوب است.

برنامه شما برای مدیریت آبهای روان که به هدر می‌روند در سطح استان چیست؟

استان باید منابع معتبر و بادوام برای خودش تعریف کند که یک نمونه از آن هم این حق آب است. ۷۵ درصد آب پشت سد کرخه از استان لرستان می باشد با همین مقدار آب ذخیره شده در سد کرخه برنامه آبیاری ۵۵۰ هزار هکتاری را در دستور کار قرار داده اند و درآمد حداقل سه برابری خواهند داشت و لرستان نیز باید از قِبَل این درآمد سودی کسب کند. یک مثال عرض کنم و آن این که یک زمانی ترکیه به سوریه پیام داده بود که اگر خواهان این هستند که مثل گذشته اجازه ورود روان آب های خود را به سوریه بدهند لازم است در ازای یک بشکه آب یک بشکه نفت به دولت ترکیه بدهند و این یک پیشنهاد منطقی است. پس ما هم میتوانیم با خوزستان معامله کنیم و بخش حق آب خود را بگیریم. باید به این نکته هم توجه کرد که میانگین نزولات جوی لرستان ۷۸۰ میلی‌متر و میانگین کشوری آن ۲۵۰ میلی متر است یعنی چیزی حدود سه برابر میانگین کشوری. میانگین زمین های آبی کشور ۴۰ درصد اما میانگین ما ۲۰ درصد است با این تعابیر مشخص می‌شود مشکل منابع نیست بلکه مشکل سیستمی و مدیریتی است.

همان طور که عرض کردم می توانیم حق آبه لرستان را از خوزستان دریافت کنیم، همانطور هم به طور طبیعی میتوانیم حق دلفان را در سد معشوره اخذ نماییم. به نسبت پوششی که در جغرافیای نورآباد ایجاد می‌شود سهم ایجاد می شود.

کدام یک از کاندیداهای سلسله و دلفان را رقیب جدی خود در انتخابات می دانید؟

هر کدام بیشتر رای داشته باشند.

نظر و موضع جنابعالی راجع به عملکرد دولت آقای روحانی چیست؟

هرچه جلوتر آمد این دولت ایشان وادادگی بیشتری از خود نشان داد یعنی خوب شروع کردند اما خیلی زود مدیریت فضا و محیط را از دست دادند.

اگر شما در مجلس آتی نماینده باشید در مقابل دولت آقای روحانی چه رویکردی را پیش می گیرید؟

طبیعتاً این مجلس برای خدمت به مردم، به جای تقابل باید حمایت کند. دولت ها مهم نیستند بلکه برنامه ها مهم هستند.

به استیضاح آقای روحانی فکر نمی کنید؟

دلیلی برای آن نمی بینم.

مجلس وکیل مردم است وکیل برای تامین منافع موکل خود تصمیم می‌گیرد اگر دولت منافع مردم را تأمین ‌کند، مجلس باید از آن حمایت کند و به نظر من اگر دولتی نتواند منافع را تأمین کند استیضاح رئیس جمهور بسیار پرهزینه است.اگر دولت منافع مردم را تامین کرد وظیفه مجلس حمایت است اما اگر منافع مردم را تامین کرد مجلس می‌تواند نظارت کند، تذکر دهد و می تواند استیضاح نماید.

اگر درباره تصویب قانونی متوجه شوید که نظر رهبری مخالفان است شما چه اقدامی انجام می دهید؟

اگر از نظر ایشان اطمینان داشته باشم و صرفاً حدس و گمان های افراد مختلف نباشد نظر ایشان را فصل الخطاب قرار می‌دهم. معنای ولایت پذیری نیز همین است در جایی که شما نظری دارید و نظر رهبری را بر نظر خود مقدم می شمارید یعنی ولایت پذیر هستید.

مواجهه شما با افراد متخصص اما غریبه و کم تخصص اما آشنا چگونه است؟

بنده در همین ایام که خیلی به رای شما نیاز هم دارم، موردی منطبق با همین سوال شما را شاهد بودم اما وجدان بنده اجازه نداد شخصی را که به درد آن جایگاه نمی‌خورد و شایسته آن مقام نیست را تایید کنم و اهل پارتی‌بازی نیستم.

حرف پایانی شما با مردم سلسله و دلفان

مردم عزیز استان برای ایجاد یک مجمع نمایندگان قوی و یک مجلس انقلابی قوی خیلی دقت کنید که به چه کسی رای می دهید حتماً صحبت های کاندیداها را ببینید و بشنوید، شناخت پیدا کنید و بعد رای بدهید. از تجربه های گذشته باید درس گرفت که مبادا خطاهای گذشته را تکرار کنیم. باید اشتباهات گذشته را اصلاح نماییم و به کسی رای بدهیم که در مجلس شورای اسلامی برای لرستان آبروداری کنند ، مجمع نمایندگانی داشته باشیم که برای مردم اعتبار ایجاد کنند نه اینکه اعتبار مردم را هزینه کنند. ارزش رای خود را به قدری بالا بدانید که آنرا را یا به صورت چکشی برای کوبیده شدن به آرزوی جوانان تلقی کنید و یا به صورت کلنگ تصور کنید برای احداث پروژه و فضایی برای ارتقای شخصیت اجتماعی مان. به کسی رای بدهید که اگر در یک دوره وارد مجلس شد و در دوره بعدی نرفت دیگران حسرت بخورند که چرا آن شخص دیگر نیست و نه کسی که اگر وارد مجلس شد هر روز روز شماری کنیم برای اتمام دوره نمایندگی اش. برای این کار یک همت لازم است و آن پشت پا زدن به سنت های غلط، تعصبات کور و شیطنت هاست. افرادی که به دنبال شیطنت های مختلف در انتخابات هستند به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود به نفع خود میباشند که البته مردم این شیطنت‌ها را دیگر باور ندارند و البته مردم باید مراقب این کارها باشند.

انتخاب اصلح انتخابی است که آبرو داری کرده و به رفع محرومیت ها کمک کند و توان کار داشته باشد، چهره شناخته شده ای باشد دارای سابقه یا مدیریت باشد، حرف برای گفتن داشته باشد، مراقب شیطنت‌های افرادی که نه خیر بنده را می خواهند و نه خیر شما مردم را باشید. توکل به خدا داشته باشیم و امیدوار باشیم که مجلس یازدهم انقلابی ترین مجلس پس از انقلاب باشد در آغاز گام دوم مجلسی تشکیل بدهیم که به تمام معنا انقلابی بوده و قابل خرید و فروش نباشد. آگاه باشید شخصی که سبد غذایی توزیع میکند سبد غذایی برای شان می برند. از هر دست بدهند از همان دست پس می گیرند لذا ضمن تشکر از مجموعه دوستان به واسطه برقراری این ارتباط تقاضا دارم که شما مردم انشاالله با بینش، با بصیرت، با مطالعه، با دقت، با مشورت، با حساسیت و با تعهد نسبت به انتخاب گزینه اصلح دقت کنند و برای آن گزینه اصلح تلاش نمایند.

فیلم کامل گفت و گو:

 

/ انتهای پیام